Vijf vragen aan… Terry Ediers

Wim Van der Planken en Terry Ediers van het Universiteitsfonds (vergrote weergave)

Wim Van der Planken en Terry Ediers van het Universiteitsfonds

(27-06-2019) De UGent is niet enkel een universiteit, maar ook een goed doel waaraan je als bedrijf kan schenken. Hoe pak je dat als bedrijf aan?

Het Universiteitsfonds van de UGent begeleidt schenkers in de ruime zin van het woord. Van het nadenken over de schenkingsintentie tot de aflevering van het fiscale attest.

Terry Ediers van het Universiteitsfonds vertelt ons in vijf vragen en antwoorden.

1. Waarom zou je als bedrijf schenken aan de UGent?

UniversiteitsfondsTerry Ediers: “Geven is sterk emotioneel, zowel bedrijven als particulieren schenken graag aan een goed doel waarmee ze affiniteit voelen. Vandaar ook het hartje op de visual van het Universiteitsfonds. We bekijken samen met het bedrijf welk van de 1001 mogelijke goede doelen binnen de UGent mooi aansluit bij hun branding of Corporate Social Responsability. Vaak schenkt een bedrijf omdat ze iets terug willen doen voor de maatschappij. We garanderen de schenker dat hun gift voor de volle 100% naar het door hen gekozen goede doel gaat.  En de schenker ontvangt ook een attest voor belastingvermindering.”

2. Hoe kan je als bedrijf schenken aan de UGent?

Terry Ediers: “Wie wil steunen kan dat op verschillende manieren. De grootste groep, ook bij de bedrijven, maakt een eenvoudige bankgift over. Maar we zien bijvoorbeeld ook bedrijven die hun gasten op een feestelijke gelegenheid vragen om geld te schenken aan de UGent in plaats van een geschenkje mee te brengen. Of een personeelslid dat op de uitnodiging voor pensioenfeest de gasten vraagt om een goed doel te steunen en waarbij het bedrijf dan beslist het bedrag aan giften te verdubbelen.”

“Een bedrijf kan zich ook samen met het personeel engageren om zelf een fondsenwervingsevent te organiseren of deelnemen aan een bestaande event zoals bijvoorbeeld Run4brain, dat middelen inzamelt ten voordele van het onderzoek naar hersenaandoeningen van prof. dr. Paul Boon.”

Terry Ediers: “Ook samenwerking in de vorm van een erkende academische leerstoel is mogelijk. Met zo’n leerstoel kan een bedrijf op langere termijn onderzoek aan de UGent ondersteunen. Bijvoorbeeld zoals bij de leerstoel Poultry Health Sciences die we recent oprichten met onder andere het bedrijf van een alumnus uit West-Vlaanderen.”

“Je kan ook een stapje verder gaan en een fonds oprichten om zo ook anderen aan te zetten om onderzoek te steunen. Zo’n fonds heeft naar communicatie toe heel wat voordelen. In West-Vlaanderen is het fonds Arne Lannoy, ter ondersteuning van onderzoek naar hersentumoren, daar een mooi voorbeeld van.”

3. Hoe helpt het Universiteitsfonds bij dat alles?

Terry Ediers: “Bij het Universiteitsfonds luisteren we naar de schenker en helpen om een passend goed doel te bepalen. Wij begeleiden het integrale proces van bij de schenkingsintentie tot de aflevering van het fiscale attest. Ook erkentelijkheid naar onze schenkers is belangrijk; zo nodigen we hen soms uit voor een bezoek aan de onderzoeksgroep of een netwerkevent.”

4. Komen veel schenkers uit de regio van Gent of spreken jullie ook specifiek West-Vlaamse bedrijven aan?

Terry Ediers: “Door onze aanwezigheid op de campussen in Kortrijk, Brugge en Oostende is West-Vlaanderen in dat opzicht een regio waar veel bedrijven affiniteit hebben met de UGent en onze goede doelen. We hebben ook veel alumni uit deze streek. Daardoor merken we dat heel wat West-Vlaamse bedrijven graag aan de UGent schenken. Het universiteitsfonds wil hier dus graag meer op inzetten en de banden met West-Vlaanderen versterken.

5. Eind dit jaar strijkt De Warmste Week neer in Kortrijk. Wat betekent dat voor het werk van het Universiteitsfonds?

Terry Ediers: “De UGent zelf is geen vzw en kan geen deel uitmaken van de lijst van goede doelen van De Warmste Week. Wel zal dit jaar tijdens De Warmste Week de vzw CRIG deelnemen. De ingezamelde middelen zullen ingezet worden voor het kankeronderzoek aan de UGent. Iedereen kan zich hiervoor engageren.”

“Daarnaast is de komst van De Warmste Week naar Kortrijk is extra opportuniteit om op Campus Kortrijk te focussen. We zien het als een mooie bron van inspiratie om interessante acties te bedenken. Zo is bijvoorbeeld de afstand tussen Gent en Kortrijk ongeveer een marathon. Daar kunnen we met UGent’ers en bedrijven misschien wel iets moois mee doen.”