ZoJong!, een organisatie voor en door jonge mantelzorgers, wint duurzaamheidsaward

(27-04-2023) Duurzaamheidsaward de Groene Ruijter gaat dit jaar naar ZoJong!, de eerste Vlaamse organisatie voor jonge mantelzorgers. Jonge mantelzorgers zijn kinderen en jongeren tot 25 jaar die zorg dragen voor iemand.

ZoJong! wil de zorg dat kinderen en jongeren dragen uit de schaduw halen en hen de erkenning geven die ze verdienen. Dit doen ze door sensibiliserende acties, workshops in het middelbaar onderwijs, kleuterpakketten voor het kleuteronderwijs, activiteiten voor jonge mantelzorgers en vormingen/lezingen voor professionals en leerkrachten.

Verder kunnen jonge mantelzorgers op het online platform van ZoJong! informatie vinden, verhalen van andere jonge mantelzorgers, een gratis zelfzorgcursus, zich inschrijven voor activiteiten en een luisterend oor vinden. ZoJong werkt nu ook samen met de Gentse Studentenraad rond jonge mantelzorgers binnen hoger onderwijs. Zo start eind april een sensibiliserende actie in de foyer van het Ufo om jonge mantelzorg kenbaar te maken.

De tweede prijs

De tweede prijs ging naar de organisatie van het symposium ‘Limits To Growth? Degrowth versus Green Growth - a debate’ door masterstudenten Biologie. Ze zetten hierbij de overeenkomsten en tegenstellingen van het degrowth en green growth verhaal in de kijker, thema’s die erg leven maar vaak niet aan bod komen in de lessen biologie. Bovendien zag de jury dit als een innovatief onderwijsproject.
Binnen het vak 'Ecosystem management & services' kozen de studenten zelf om een symposium te organiseren in plaats van stage te lopen of een essay te schrijven. De studenten pakten het groots aan, met een mooi panel, externe funding, en een vol en enthousiast auditorium als gevolg.

De award

In het kader van Making Tomorrow werken studenten een academiejaar lang rond duurzaamheidsprojecten. Op het einde van het academiejaar wordt een award ‘de Groene Ruijter’ uitgereikt voor het strafste project. Hiermee wil de universiteit de bevlogen strijd van Andreas de Ruijter voor een duurzamere wereld verderzetten.

Andere genomineerden

• De Gentse Studentenraad riep de klimaatnoodtoestand uit. Hierdoor zet de GSR de problematiek rond de klimaatverandering extra in de verf en roept ze op tot maatregelen.
  • De Ecomarkt, met duurzame marktkramers, duurzaam eten en een tweedehandsmarkt Vinted on campus, stond er opnieuw, dankzij een enthousiast team vrijwilligers.
  • Een groep studenten van Arteveldehogeschool en Green Office ontwikkelen samen met lesgevers en medewerkers een Green Guide app, als opvolger van de papieren versie. Het maakt (internationale) studenten wegwijs naar leuke veggie en vegan restaurantjes, 2de hands- en verpakkingsvrije winkels, het openbaar vervoer, …
  • Gaëlle Léon organiseerde samen met de Gentse Studentenraad en de Diversiteit & Inclusie Universiteit Gent toegankelijkheidscontroles om de toegankelijkheid van de campus te evalueren. Ze was ook een van de drijvende krachten voor een lezing en panelgesprek rond micro-agressies.
  • Het HomeKonvent focuste tijdens MaartMilieuMaand op afval. Op een event schudden de homes restafvalzakken uit en evalueerden hoe goed er gesorteerd werd. Dit alles met een optreden van Trasbeatz. De winnaar (dus die het beste sorteerde) kreeg een 5-tal kamerplanten voor in een algemene studiezaal of barzaal.
  • Humasol is een vzw die als doelstelling heeft om hernieuwbare energie, water en duurzame technologie toegankelijk te maken voor iedereen in Afrika, Azië en Zuid-Amerika.Humasol werkt nauw samen met lokale partners in het Zuiden om met hen tot een duurzame en kwalitatieve oplossing te komen voor een technisch probleem. Alle projecten worden uitgevoerd door studenten en vrijwilligers die, na een grondige voorbereiding in België, verschillende weken of maanden op projectlocatie doorbrengen.