Abstractions for Programming Graphics Processors in High-Level Programming Languages

Promovendus/a
Tim Besard
Faculteit
Faculteit Ingenieurswetenschappen en Architectuur
Vakgroep
Vakgroep Elektronica en Informatiesystemen
Curriculum
Master in de industriële wetenschappen: informatica, hogeschool Gent, 2012
Academische graad
Doctor in de ingenieurswetenschappen: computerwetenschappen
Taal proefschrift
Engels
Vertaling titel
Abstracties voor het programmeren van grafische processoren in hoogniveau-programmeertalen
Promotor(en)
prof. Bjorn De Sutter, vakgroep Elektronica en Informatiesystemen
Examencommissie
voorzitter prof. Filip De Turck (academisch secretaris) - prof. Koen De Bosschere (Vakgroep Elektronica en Informatiesystemen) - prof. Bjorn De Sutter (Vakgroep Elektronica en Informatiesystemen) - prof. Christophe Dubach (University of Edinburgh, United Kingdom) - prof. Alan Edelman (Massachusetts Institute of Technology, Cambridge, USA) - prof. Jutho Haegeman (Vakgroep Fysica en Sterrenkunde) - prof. Jan Lemeire (Vrije Universiteit Brussel)

Korte beschrijving

Grafische processoren of GPU's zijn hardwareversnellers die vaak gebruikt worden om rekenintensieve applicaties te ondersteunen. Het programmeren van deze hardware is echter een lastige taak, waarbij slechts beperkt gebruik kan gemaakt worden van hoogniveau-programmeertalen. Deze talen zijn net ontworpen om de productiviteit van de programmeur te verhogen, en winnen daarom steeds meer aan populariteit. In dit doctoraat voeren we onderzoek naar technieken om dergelijke hoogniveau-programmeertalen te gebruiken om grafische processoren te programmeren. Hiervoor definiëren we programmeerinterfaces die het mogelijk maken om een bestaande compiler van een hoogniveau-programmeertaal te hergebruiken om code te genereren voor een ander platform. Zo kan een bestaande programmeertaal veel efficiënter herbestemd worden. We demonstreren dit door de interfaces toe te voegen aan de Julia programmeertaal, en er een implementatie van de taal voor NVIDIA GPU's mee te realiseren. Programmeren van GPU's in deze hoogniveau-programmeertaal is veel productiever, zonder daarbij in te boeten aan prestatie. We gebruiken deze infrastructuur vervolgens om een programmeermodel gebaseerd op reeksen te implementeren, waarmee GPU's kunnen geprogrammeerd worden zonder kennis van de onderliggende hardware of diens uitvoeringsmodel. Onze implementatie van deze abstracties biedt ook de flexibiliteit om bestaande code uit te voeren op een GPU zonder daarop voorzien te zijn.

Praktisch

Wanneer
Maandag 17 juni 2019, 17:30
Waar
auditorium 1, iGent, eerste verdieping, Technologiepark Zwijnaarde 126, 9052 Zwijnaarde

Meer info

Contact
doctoraat.ea@UGent.be