Language Model Adaptation with Applications in Artificial Intelligence for Education

Promovendus/a
Bitew, Semere Kiros
Faculteit
Faculteit Ingenieurswetenschappen en Architectuur
Vakgroep
Vakgroep Informatietechnologie
Curriculum
Master of Science in Computer Science, Universiteit Twente, Nederland, 2018
Academische graad
Doctor in de ingenieurswetenschappen
Taal proefschrift
Engels
Vertaling titel
Aanpassingen van taalmodellen met toepassingen in kunstmatige intelligentie voor het onderwijs
Promotor(en)
prof. Chris Develder, vakgroep Informatietechnologie - prof. Thomas Demeester, vakgroep Informatietechnologie
Examencommissie
voorzitter prof. Filip De Turck (academisch secretaris) - prof. Orphée De Clercq (vakgroep Vertalen, tolken en communicatie) - prof. Toon De Pessemier (vakgroep Informatietechnologie) - prof. Thomas Demeester (vakgroep Informatietechnologie) - prof. Chris Develder (vakgroep Informatietechnologie) - prof. Djoerd Hiemstra (Radboud Universiteit, Nederland) - dr. ir. Lucas Sterckx (LynxCare)

Korte beschrijving

Kunstmatige Intelligentie (AI) beïnvloedt ons dagelijks leven aanzienlijk, zoals blijkt uit technologieën zoals spraakassistenten, gezichtsherkenning, en chatbots. Natuurlijke Taalverwerking (NLP), een kruispunt van AI en taalkunde, is gewijd aan het begrijpen en genereren van menselijke taal. De vooruitgang in NLP, met name door vooraf getrainde taalmodellen, heeft geleid tot de creatie van geavanceerde systemen zoals ChatGPT, die uitzonderlijke gespreksvaardigheden en contextueel begrip tonen. Deze vooruitgang heeft nieuwe onderzoeksgebieden geopend in verschillende vakgebieden, waaronder AI voor onderwijs. In dit proefschrift onderzoeken we de toepassing van taalmodellen voor het automatiseren van de creatie van educatieve inhoud. We benadrukken de uitdagingen bij het formuleren van toets- en oefenvragen in onderwijsinstellingen, een taak die veel training, ervaring, tijd en middelen vereist. Dit is nog belangrijker wanneer ze ingezet worden in een omgeving met grote gevolgen, zoals certificeringen en toetsen, waar vragen niet kunnen worden hergebruikt. We stellen verschillende methoden voor om taalmodellen aan te passen aan onderwijsbehoeften, variërend van het genereren van algemene meerkeuzevragen om vak- of taalkennis te testen, tot het ontwikkelen van zeer specifieke oefeningen voor grammatica. We streven ernaar de aanzienlijke last van het creëren van toetsen en oefeningen van docenten te verlichten, en gepersonaliseerde en aanpasbare leerervaringen voor studenten te bieden.

Praktisch

Datum
Vrijdag 8 maart 2024, 15:00
Locatie
auditorium P Jozef Plateau, gelijkvloers, Jozef Plateaustraat 22, 9000 Gent
Livestream
Volg online

Meer info

Contact
doctoraat.ea@UGent.be