Preparing Future Designers for Their Role in Co-Design

Promovendus/a
Örnekoğlu Selçuk, Melis
Faculteit
Faculteit Ingenieurswetenschappen en Architectuur
Vakgroep
Vakgroep Industriële Systemen en Productontwerp
Curriculum
Master of Science (Industrial Design), Izmir Institute of Technology (Turkije), 2019
Academische graad
Doctor in de industriële wetenschappen: industrieel ontwerpen
Taal proefschrift
Engels
Vertaling titel
Toekomstige ontwerpers voorbereiden op hun rol in codesign
Promotor(en)
prof. Francesca Ostuzzi, vakgroep Industriële Systemen en Productontwerp - prof. Marina Emmanouil, The American College of Greece, Griekenland - prof. Lieva Van Langenhove, vakgroep Materialen, Textiel en Chemische Proceskunde
Examencommissie
voorzitter prof. Gert De Cooman (ere-onderwijsdirecteur) - prof. El-Houssaine Aghezzaf, vakgroep Industriële Systemen en Productontwerp - prof. Elisabeth De Schauwer, vakgroep Orthopedagogiek - dr. Marianthi Grizioti, National and Kapodistrian University of Athens, Griekenland - prof. Deniz Hasirci, Izmir University of Economics, Turkije - prof. Maurizio Teli, Aalborg University, Denemarken - promotor prof. Francesca Ostuzzi, vakgroep Industriële Systemen en Productontwerp - promotor prof. Marina Emmanouil, The American College of Greece, Griekenland - promotor prof. Lieva Van Langenhove, vakgroep Materialen, Textiel en Chemische Proceskunde

Korte beschrijving

Co-design, ontwerpen met mensen, wordt steeds belangrijker in het designveld. In plaats van dat ontwerpers alles zelf beslissen, wordt van hen verwacht dat ze samenwerken met anderen om ideeën en oplossingen te bedenken. Dit vereist een nieuwe aanpak, waarbij ontwerpers niet de enige experts zijn, maar ook facilitators die actieve participatie. Dit proefschrift onderzoekt hoe designstudenten voorbereid kunnen worden op deze rol als facilitator in co-design. Het onderzoek toonde aan dat ontwerpers een balans moeten vinden in hun rol: ze mogen niet dominant zijn (big-ego design), maar ook niet alleen de ideeën van anderen visualiseren (post-it design). In het kader van deze studie is een toolkit, “The Co-design Facilitator’s Game”, ontwikkeld en geëvalueerd door de studenten. De toolkit was bedoeld om designstudenten te helpen leren hoe ze mensen actief kunnen betrekken bij co-designprocessen. Inzichten werden verzameld via vier casestudies om co-designonderwijs te verbeteren. Een co-design workshop van Case Study III liet bijvoorbeeld zien hoe studenten kunnen leren over co-design als co-designers van de game, aangezien de theoretische basis van het onderzoek leren door te doen is. Het onderzoek concludeert dat tools zoals de toolkit en workshops met open-ended games kunnen bijdragen aan het voorbereiden van toekomstige designers op co-design.

Praktisch

Datum
Dinsdag 4 februari 2025, 16:00
Locatie
lokaal KWE.C.2.103 - Campus Kortrijk Weide, Industrial Design Center (gebouw C), Marksesteenweg 58, 8500 Kortrijk
Livestream
Volg online

Meer info

Contact
doctoraat.ea@UGent.be