Waarom CSL?
Meerwaarde voor studenten
Studenten ervaren voordelen, zowel op academisch, professioneel, als op persoonlijk vlak.
- Beter begrip van de leerinhouden en betere academische prestaties.
- Vergroten actieve betrokkenheid van de student bij het lesgebeuren.
- Hands on ervaring in de praktijk, wat meer professionele kansen biedt.
- Ontdekken en bevorderen van normen en waarden.
- Ontwikkelen kritisch denken en probleemoplossend vermogen.
- Begrip ontwikkelen voor andere culturen en referentiekaders (diversiteit).
- Inzicht krijgen in complexe sociale problemen en de oorzaken ervan.
- Stimuleren actief en maatschappelijk verantwoord burgerschap.
- Ontwikkelen persoonlijke, professionele en maatschappelijk relevante vaardigheden (vb.: interpersoonlijke vaardigheden, communicatievaardigheden, leiderschapsvaardigheden, …)
- Testen van vaardigheden, normen, waarden en attitudes in de praktijk.
- Inzicht krijgen in eigen interessevelden.
- Samenwerken met professionals.
- Mogelijkheden krijgen om samen te werken met andere studenten en te interageren met peers.
- Ontwikkelen van een professioneel netwerk met wie men later contact kan opnemen in het kader van stage of jobs.
Meerwaarde voor community partners
Community partners (organisatie en/of gemeenschap) ervaren voordelen op volgende manieren:
- Tegemoetkoming aan reële noden in de gemeenschap en/of het oplossen van complexe sociale problemen in een steeds veranderende maatschappij.
- Biedt studenten de mogelijkheid om kennis, vaardigheden en attitudes te ontwikkelen, wat leidt tot actieve democratische burgers van de toekomst.
- Biedt potentieel om partnerschappen aan te gaan met de universiteit als kennisinstelling.
- Ontvangen van bijkomende hulp in het bereiken van doelen in de gemeenschap en/of de organisatie.
- Nieuwe energie, enthousiasme en perspectieven in de organisatie.
- Groei van vrijwilligerswerk, door kruisbestuiving van ervaringen met andere studenten.
- Bevorderen van het bewustzijn over sociale problemen in de gemeenschap.
- Correctie van misinterpretaties van sociale problemen.
Meerwaarde voor faculteiten en lesgevers
Faculteiten en lesgevers ervaren voordelen op de volgende manieren:
- Bevorderen actief leren van de student.
- Leidt tot innovatieve leermethodes (probleemgestuurd, interactief en interdisciplinair onderwijs).
- Aantrekken van gemotiveerde en geëngageerde studenten.
- Mogelijkheden tot het bevorderen van netwerk- en samenwerkingsmogelijkheden met andere faculteiten uit andere disciplines.
- Leidt tot nieuwe inzichten voor onderzoek en discussie.
- Bevorderen van de social accountability van de universiteit (de maatschappelijke profilering), wat kan leiden tot een goede reputatie van de universiteit. Iets terugdoen voor de gemeenschap wordt gewaardeerd.
- Opbouwen van partnerschappen met organisaties die wederzijds voordelig zijn en kunnen leiden tot nieuwe mogelijkheden.
- Uitbouwen van de kennis over noden en problemen in de gemeenschap en mogelijkheid tot grotere betrokkenheid.
- Creëren van nieuwe mogelijkheden voor onderzoek en publicaties.
Bronnen
Community Service Learning Center (2011, 30 January). Benefits of service-learning. Geraadpleegd op 20 september 2013. Op het World Wide Web:
http://www.servicelearning.umn.edu/info/benefits.html
Eyler, J., Giles Jr, D. E., & Braxton, J. (1997). The impact of service-learning on college students. Michigan Journal of Community Service Learning, 4, 5-15.
Kraft, R. J. (1996). Service Learning: An Introduction to Its Theory, Practice, and Effects. Education and urban society, 28(2), 131-59.
Miron, D., & Moely, B. E. (2006). Community Agency Voice and Benefit in Service-Learning. Michigan Journal of Community Service Learning, 27-37.
Molenaar, L. (2013). Haalbaarheidsonderzoek Community Service Learning Fase 1. Niet-gepubliceerd rapport, Amsterdam, Vrije Universiteit Amsterdam.
Scales, P. C., Blyth, D. A., Berkas, T. H., & Kielsmeier, J. C. (2000). The effects of service-learning on middle school students’ social responsibility and academic success. The Journal of Early Adolescence, 20(3), 332-358.
Strage, A. (2004). Long-Term Academic Benefits of Service-Learning: When and Where do They Manifest Themselves? College Student Journal, 38(2), 257.