Conceptueel modelEen conceptueel model geeft aan hoe alle centrale variabelen en processen met elkaar verbonden zijn.https://www.ugent.be/pp/onderwijskunde/nl/onderwijs/masterproef/structuur/conceptueelmodel.htmhttps://www.ugent.be/logo.png
Conceptueel model
Waarom?
Geef niet zomaar een opsomming van alles wat gezegd is over de centrale begrippen in je masterproef.
Zorg voor een goede analyse en synthese van begrippen.
Een conceptueel model geeft aan hoe alle centrale variabelen en processen met elkaar verbonden zijn.
Aandachtspunten
Vertrek vanuit een grondige verkenning van de literatuur.
Beschrijf alle concepten "breed". Beperk je niet tot één auteur, theorie, model...
Zoek naar overzichtsdefinities en probeer de complexiteit van begrippen in kaart te brengen.
Verschillende auteurs gebruiken uiteenlopende begrippen: Wat is de overlap? Waar zit het verschil?
In je masterproef
Je kan het conceptuele model op verschillende manieren beschrijven in je masterproef. Een aantal suggesties:
Gebruik schema's of grafische voorstellingen waar mogelijk.
Voeg een tabel in met verschillende begrippen en hun definities. Neem zeker referenties op in de tabel.
Enkele voorbeelden uit vroegere masterproeven:
Schematische voorstelling door F. Roman (2011)
Tabelmatige voorstelling door Pauline De Beleyr (2016)
Tabelmatige voorstelling van "maatschappelijk aanzien" door Kim Van Ammel (2016)
Merk op: al deze schematische voorstellingen zijn slechts een mogelijkheid om de door jou gebruikte concepten helder voor te stellen. Ga gerust op zoek naar een eigen mogelijkheid om alles helder en overzichtelijk te presenteren!