Lore Van Damme

Lore Van Damme behaalde in 2011 het diploma van Master in de Pedagogische Wetenschappen (afstudeerrichting Orthopedagogiek) aan de Universiteit Gent. Ze beëindigde haar studies met een stage in de forensische kinder- en jeugdpsychiatrie en een masterproef rond zelfbeeld en delinquentie bij schoolgaande jongeren. In november 2015 behaalde zij het diploma van Doctor in de Pedagogische Wetenschappen, met haar doctoraat ‘Psychopathologie en kwaliteit van leven bij meisjes in detentie’, onder promotorschap van Prof. Dr. Wouter Vanderplasschen en co-promotorschap van Dr. Olivier Colins. In december 2015 startte zij als doctor-assistent aan de vakgroep Orthopedagogiek en voerde zij onderzoek naar de implementatie en integratie van de forensische rehabilitatiemodellen ‘What Works’ en het ‘Good Lives Model’ in de Gemeenschapsinstellingen. In januari 2017 startte zij als postdoctoraal onderzoeker met een onderzoek naar de rol van kwaliteit van leven bij meisjes in detentie in het verklaren van delinquentie in de ontluikende volwassenheid (i.e., een vervolgonderzoek op haar doctoraatsonderzoek). Als onderzoeker is zij ook lid van InForSANA (i.e., ‘the International Forensic Screening and Assessment Network for Adolescents’), een interdisciplinair en internationaal consortium van onderzoekers.

Geselecteerde publicaties

Van Damme, L., Colins, O., & Vanderplasschen, W. (2014). Gender differences in psychiatric disorders and clusters of self-esteem among detained adolescents. Psychiatry Research. 220, 991-997

Van Damme, L., Colins, O., De Maeyer, J., Vermeiren, R., & Vanderplasschen, W. (2015). Girls’ Quality of life prior to detention in relation to psychiatric disorders, trauma exposure and socio-economic status. Quality of Life Research. 24(6), 1419-1429.

Van Damme L., Hoeve, M., Vanderplasschen, W., Vermeiren, R., Grisso, T., & Colins, O. (2015). Detained girls’ treatment engagement over time: The role of psychopathology and quality of life. Children and Youth Services Review. 59, 47-56

Van Damme L., Hoeve, M., Vermeiren, R., Vanderplasschen, W., & Colins, O. (2016). Quality of life in relation to future mental health problems and offending: Testing the Good Lives Model among detained girls. Law and Human Behavior. 40 (3), 285-294. Doi: 10.1037/lhb0000177

Van Damme, L., Fortune, C.-A., Vandevelde, S., & Vanderplasschen, W. (2017). The Good Lives Model among detained female adolescents. Aggression and Violent Behavior. 37, 179-189.

Een volledig overzicht van de publicaties vindt u hier

Postadres:
Henri Dunantlaan 2