Opinie: Communicatiestrategieën van vluchtelingenorganisaties

© DFID – UK Department for International Development published under Creative Commons License (CC BY-NC-ND 2.0) http://bit.ly/33MnkXX (vergrote weergave)

© DFID – UK Department for International Development published under Creative Commons License (CC BY-NC-ND 2.0) http://bit.ly/33MnkXX

(19-11-2019) CJS-onderzoekers publiceerden Sociology Lens een opiniestuk over de publieke communicatiestrategieën van vluchtelingenorganisaties.

David Ongenaert en Stijn Joye (CJS) schreven voor Sociology Lens een opiniestuk over de publieke communicatiestrategieën van vluchtelingenorganisaties, en hoe gedwongen ontheemde mensen daarbij gerepresenteerd worden.

Gezien de steeds moeilijker wordende politieke en sociaal-culturele context voor gedwongen ontheemde mensen, is publieke communicatie essentieel geworden voor de werking van vluchtelingenorganisaties. In dit opiniestuk bespreken David Ongenaert en Stijn Joye verschillende publieke communicatiestrategieën van vluchtelingenorganisaties, met een focus op persberichten. Hoewel goedbedoeld en noodzakelijk om media-aandacht te verkrijgen, lijken verschillende representaties gedwongen ontheemde mensen in bepaalde mate te ontmenselijken en ondergeschikt te maken aan het 'Westerse Zelf' en nationale staatsbelangen. Zijn er praktische en efficiënte manieren om deze representaties te herzien?

 

  • Het volledige opiniestuk kan je hier terugvinden.
  • Het opiniestuk is gebaseerd op eerder onderzoek, dat je hier kan terugvinden.