Dit was de Media-Innovatieweek 2019

(26-10-2019) Media-innovatieweek: een samenwerking tussen UGent, VRT en Samsung. Tijdens die week lieten de masterstudenten Communicatiewetenschappen zich een week lang inspireren door experten uit de bedrijfs- en academische wereld.

Een week lang namen 11 masterstudenten Twitter, Facebook en Instagram over om verslag uit te brengen. We zetten graag de opmerkelijkste uitspraken en conclusies op een rijtje:

 

Maandag 

 
Tijdens de openingssessie luisterden we naar de inzichten van prof Sofie Van Bauwel (UGent) en prof Karolien Poels (UAntwerpen). 

 

 

Dinsdag

Journaliste Louise Hoedt (VRT) legt uit hoe ze jongeren proberen bereiken met @nws.nws.nws 

 

Onze studenten hadden ook 4 snelle vragen voor Paul Daenen, van de nieuwe overkoepelende nieuwsredactie News City: 

Na de talks door Hoplr en Hello Jenny, vatte Prof Lieven de Marez het allemaal nog eens samen: 



's Avonds stond er nog een talk door Wouter Vandenhaute (ex-Woestijnvis) op het programma: 

Woensdag

Tijd voor een interview met scenariste Julie Mahieu (De Dag) voor het Urgent.fm-programma Spoetnik: 
Justine Vergotte (Sonderland)  en Pieterjan Mollie (Thinkedge) richtten hun eigen start-up op en wakkeren het ondernemerschap van onze studenten aan! Tegelijk hebben Koen Van den Eeckhout (Baryon) en Andries De Reyghere (Bits of Love) het over datavisualisatie. 

Donderdag


Traditionele media als de cinema- en de platenindustrie staat onder druk. Eddy Duquenne (Kinepolis) had het over de uitdagingen voor Kinepolis in deze Netflix-tijden en Charlotte Demets (Warner Music) getuigden hoe streamingdiensten als Spotify de manier van werken voor platenfirma's beïnvloeden. 

Een Instagram-popupmuseum? Dat verdiende een woordje uitleg door Vincent Schroeven van Hurae:


Na een reeks testimonials van oud-studenten trok iedereen 's avonds naar NEST voor het alumni-café voor een hapje, drankje, een pak herinneringen en een live podcast van De Computerclub

Vrijdag

Tijdens de Digital Economy Day zoomden we een dag lang in op Artificial Intelligence (AI) met een reeks topsprekers: 

In de namiddag pitchten 7 studenten hun ideeën tijdens de 'Solve For Future' challenge van Samsung. Er kon er helaas maar eentje winnen, en dat was Yens Van Overloop: 
De conclusie na deze innovatieweek? 

Traditioneel zoomen onze masterstudenten ook zelf in op media-innovatie met een hijack op Urgent.fm. Zij zochten uit hoe innovatie kan helpen om ouderen uit hun isolatie te halen. Beluister hun radio-uitzending hieronder: