Zo gebruiken Vlamingen hun smartphone tijdens de COVID19-pandemie

(01-04-2020) Op de hoogte blijven, contact houden en 'synchroon' zijn met de samenleving in tijden van crisis. Een rapport van imec-mict-UGent, gebaseerd op mobileDNA-data van 2778 Vlaamse volwassenen.

De wereldwijde uitbraak van het COVID-19-virus gooit het werk en het sociale leven van burgers over de hele wereld helemaal om. In deze tijden van crisis zijn digitale media zoals smartphones een venster op de wereld. Op basis van de mobileDNA-gegevens van 2778 Vlaamse volwassenen onthulden auteurs Jakob Ohme, Mariek MP Vanden Abeele en UGent-auteurs Kyle Van Gaeveren, Wouter Durnez & Lieven De Marez dat smartphones belangrijke instrumenten zijn om op de hoogte te blijven, contact te hebben met dierbaren en om deel te nemen aan het publieke leven.

Enkele bevindingen uit het rapport:

 

  • physical distancing’ is niet hetzelfde als ‘social distancing’. Gelukkig maar. Zonder de smartphone zou die maatregel van ‘social distancing’ veel zwaarder vallen. De smartphone zorgt voor een substituut van sociaal contact, zo leren we uit de stijgingen van social mediagebruik (+31%) en bellen (+62%). Dankzij de smartphone slagen we er in om de ‘physical distance’ te overbruggen
  • De smartphone is een belangrijk instrument om zich te informeren. Het gebruik van nieuwsapps stijgt met 43%. Los van de traditionele informatiekanelen (krant, radio, journaal) waar altijd nog een ‘delay’ op zit, zie je ook hoe belangrijk de smartphone is om realtime geïnformeerd te worden. Gebruik stijgt op momenten dat nieuws er zit aan te komen (bv. de lockdown aankondiging), en piekt op het moment van aankondiging.
  • Uit eerder onderzoek wisten we al dat de mens treintjesgedrag vertoont (60% van alle sessies), maar we zien een aantal intensificaties van treintjes¸ precies op dat kruispunt van sociale noden en informatienoden:
  1. Treintjes ‘nieuws+sociaal’. Men informeert zich realtime (bv de personconferentie van 12/03), en in de slipstream volgt gebruik van sociale media
  2. Treintjes binnen sociale media die intenser en langer worden
  3. Social media (bv Whatsapp) die naar bellen afleiden. Dat (video)bellen stijgt ook naarmate de maatregelen aanhouden. Nu al met 62% gestegen.

 

Een rapport van de onderzoeksgroep voor Media, Innovatie en Communicatie Technologieën (imec-mict-UGent), Universiteit Gent, België.

 

Contact persoon: Prof. dr. Lieven De Marez