Vlaamse jongeren breken met digitale tradities, zo blijkt uit nieuwe imec.digimeter
(19-04-2022) Imec.digimeter is een onafhankelijk onderzoeksproject dat sinds 2009 waardevolle informatie over Vlaamse mediagebruikers beschikbaar maakt voor instellingen, bedrijven en het grote publiek.
Het nieuwe rapport (2021) is gebaseerd op een enquête bij 2972 Vlamingen van zestien jaar of ouder – representatief ingedeeld op leeftijd, geslacht, opleidingsniveau en provincie.
Imec, ‘s werelds meest toonaangevende onderzoeks- en innovatiehub op het vlak van nano-elektronica en digitale technologie, presenteert vandaag de veertiende editie van de imec.digimeter. Daaruit blijkt dat heel wat onlinediensten en -platformen waar we tijdens de coronapandemie massaal onze toevlucht tot namen het uitstekend blijven doen – én zelfs nog aan populariteit winnen. Onlineshoppen, betalen met de smartphone en persoonlijke data raadplegen via itsme: het zijn stuk voor stuk blijvertjes.
Tegelijk gaan de jongere generaties steeds bewuster om met het (over)aanbod aan digitale toepassingen, en maken daarbij opvallende keuzes. Klassieke tv-abonnementen en platformen zoals Facebook, bijvoorbeeld, bekoren hen steeds minder. Anderzijds zien we bij jongeren ook een diepere digitale kloof ontstaan: een kwart van hen geeft aan niet (meer) mee te zijn met het digitale jargon, en dreigt daardoor af te haken.
Benieuwd naar de bevindingen in het nieuwste rapport? Raadpleeg www.digimeter.be