Scenariste Julie Mahieu op #MIW19: "Alles is begonnen uit onze liefde voor fictie"

(24-10-2019)

Tijdens de media-innovatieweek inspireren experten uit de bedrijfs- en academische wereld onze masterstudenten met interessante talks. Een van hen was Julie Mahieu, mede-scenariste van de succesvolle Vlaamse fictiereeks De Dag. Studente Sara Van Den Berghe ging met haar babbelen.

Je bent zowel reportagemaakster, presentatrice als scenariste. Is er een van die rollen die je het meest aanspreekt?

Ik vind dat een goede kruisbestuiving tussen die verschillende rollen. Vanuit elk vakgebied kan ik wel iets meenemen naar het andere. Ik vind het ook fijn om die te kunnen afwisselen. Scenarioschrijven vind ik sowieso wel erg leuk, en daar wil ik mee verdergaan en in blijven groeien. Toen wij begonnen met De Dag, had ik geen ervaring als scenariste. En toen kon ik bijvoorbeeld wel mijn kennis als reportagemaakster gebruiken.

 juliemahieu.png

Je hebt ervoor gekozen om een fictief scenario te schrijven. Van waar komt die interesse om fictie te willen schrijven?

Ik had ergens wel al een ideetje voor een fictiereeks. Pas in 2010 hebben Jonas en ik beslist om dat samen te doen. Dat was zo ons klein geheim projectje. Daarna zijn we op vakantie vertrokken en hebben we een jaar rondgereisd. We hadden onszelf voorgenomen dat het geen probleem was als we terugkwamen met niets. 

Het idee ontstond dus vooral uit erg veel goesting. En voordat we het wisten stapten er verschillende mensen in mee. Zodra Woestijnvis, VIER en Telenet mee wilden werken, werd het idee natuurlijk veel concreter. Wij hadden op voorhand nooit gedacht dat het ging worden wat het uiteindelijk geworden is. Maar alles is begonnen uit onze liefde voor fictie.

 

De overheid beschermt Vlaamse fictie op verschillende manieren. Vind jij dat dit moet blijven?

Ja, ik vind dat wel belangrijk. Dat zijn toch het soort instanties die mensen ondersteuning kunnen bieden. Als er bij een bepaald concept bijvoorbeeld nog geen productiehuis betrokken is, kunnen zij de mensen ondersteunen om door te zetten. De creatieve sector is echt een manier om ons landje op de kaart te zetten. Wij hadden ook vanaf in het begin al internationale ambities met De Dag.


 

Waarom denk je dat Vlaamse fictie zoveel kijkers aanspreekt?

De laatste jaren spreekt men over de ‘Belgian Noir’, wat de nieuwe Scandi Noir zou zijn. Volgens mij stamt dit uit het feit dat we zelf ook verder zijn gaan kijken dan ons eigen landje. De laatste jaren zijn er veel fictiereeksen gemaakt die echt wel internationale ambities hadden. Zo kunnen wij ons kenbaarder maken. 


Het ligt volgens mij ook aan de onderwerpen. 'Tabula Rasa' is een heel universeel verhaal dat niet gebonden is aan onze Vlaamse identiteit. Zulke onderwerpen zullen veel sneller een breed publiek aanspreken.

 

Wat vind je van het idee om een eigen Vlaamse Netflix op te richten?

Natuurlijk vind ik dat een goed idee! Als scenariste kan ik alleen maar toejuichen dat er meer platformen komen om fictie op te produceren. Zelf ben ik natuurlijk geen producer en de politieke kant ervan ken ik niet. Maar nieuwe platformen die mikken op onze producties, lijken mij alleen maar goed nieuws voor alle scenaristen.


Hoe denkt Julie Mahieu over innovatieve storytelling? Onze masterstudenten vroegen het haar. Beluister haar antwoorden hier: