DO-tracks Media-Innovatieweek 2021

Tussen de lezingen door volgen jullie ook een hands-on traject, de DO-tracks.

Jullie kunnen kiezen tussen 15 tracks waarin jullie praktisch aan de slag gaan met een digital skill zoals podcasting, photoshop, datavisualisatie, visuele communicatie, lichtopstelling ... Deze modules worden aangeboden door externen, praktijkassistenten of interne onderzoekers.

Schrijf je hier in voor je do-track naar keuze (first come, first served)

One minute filmJohan vermeire-3.jpgEva Kupper

DO-track gegeven door Eva Küpper & Johan Vermeire

Over mezelf (Eva)

Ik geef sinds 2012 met plezier les in Audiovisuele Productietechnieken, en meer bepaald mijn geliefde filmgenre documentaire. Op professioneel vlak maak ik als onafhankelijke auteur-regisseur vooral langspeeldocumentaires over internationale onderwerpen en mensen die me raken. Mijn vijfde en meest recente film Dark Rider (2021) die het verhaal vertelt van een blinde Australische motorrijder die een snelheidsrecord wil verbreken, werd deze zomer in de Belgische en Nederlandse bioscopen uitgebracht en zal in het najaar ook op verschillende online platforms en zenders verschijnen.

Korte intro over de DO-track

Het genre van de eenminuutfilm is wereldwijd erg geliefd en ontzettend divers. In deze DO-track krijg je een reeks tips, do’s en don’ts mee om een eigen eenminuutfilm te maken. Ga je tijdens je 60 seconden voor experimenteel, fictie, documentaire, absurditeit, humor, horror, moderne videokunst, kostuumdrama, natuurdocu ...? De keuze is aan jou, dit is hét moment om je creativiteit de vrije loop te laten. Maar besef wel één ding als je deze uitdaging aangaat: the clock is ticking!

Johan Vermeire verleent technische steun en begeleiding bij het ontlenen van materiaal en het monteren.

Storyboarding

DO-track gegeven door Yves Capelle & Michel SabbeMichel SabbeYves Capelle

Over mezelf

For over twenty years, Yves has been helping artists, film producers and directors, and advertisers worldwide to visualize and improve their work and ideas. Yves uses the power of hand drawing as a strategic tool to build compelling narratives for effective communication. His work encompasses visual concepts, pitch concept art, storyboards, and character design through hand-made and digital illustrations techniques. (Yves)

Michel Sabbe is a screenwriter and script editor. His credits include the series Spitsbroers, Jes, Vermist and the movies Swooni and Dode Hoek. He served as script editor on the series Ennemi Public for RTBF. Michel runs the series workshop for the Mediterranean Film Institute and lectures about screenwriting at UGent. (Michel)

Korte intro over de DO-track

The Storyboarding Do-track consists of a lecture by Yves Capelle on the possibilities, the do's and the don't's of storyboarding in visualizing a sequence from a screenplay or, indeed, conceiving a story sequence from scratch. Next, the students will need to storyboard a one minute sequence which will tell the story of a pursuit. They will prepare the exercise at home for the second part of the do-track in which Yves Capelle and Michel Sabbe will help them to further develop their work. The working language of the do-track will be English.

Verslaggeving via sociale mediaKristof D'hanens foto

DO-track gegeven door Kristof D'hanens

Over mezelf

Kristof D’hanens is praktijkdocent in de afstudeerrichting Journalistiek. Hij begeleidt de vakken ‘crossmediale storytelling’ en ‘journalistieke praktijk’. Daarnaast is Kristof een van de drijvende krachten achter ‘I Like Media’, een collectief van freelance communicatietraines die elke week overal in het land opleidingen geven over digitale communicatie, voornamelijk aan overheden, social profit en lokale ondernemers.

Korte intro over de DO-track

Tijdens de Media-Innovatieweek breng je samen met een team van 8-10 studenten crossmediaal verslag uit via de sociale media van UGent Communicatiewetenschappen. Je interviewt sprekers, sprokkelt reacties bij studenten, bedenkt interactieve formats voor de Instagram Stories, maakt fotoreportages en kleine videoformats. Samen maken we de contentplanning op en verdelen we de taken. Je krijgt doorheen de week geregeld directe feedback op je werk.

Let op: de voorbereiding voor deze do track start al een week voeger.

• Op 20/10, 9u00-11u00 word je verwacht in de Krook om samen het contentplan voor de Media-innovatieweek op te stellen (Voor de studenten journalistiek: we zorgen dat deze meeting niet overlapt met jullie les videomontage die ochtend, wees gerust)
• Op 21+22/10 werken we online verder aan het contentplan
• Op 24/10, 9u00-11u00 finaliseren we het contentplan zodat we in de namiddag meteen aan de slag kunnen

Design SprintBen Robaeyst

DO-track gegeven door Ben Robaeyst

Over mezelf

Met 3 jaar ervaring in het uitvoeren van 'living labs'-trajecten heb ik heel wat kennis kunnen opdoen in het creëren van quick and dirty prototypes. Aan de hand van deze prototypes kunnen onderzoekers heel snel nieuwe innovaties gaan testen en uitproberen. Door vervolgens gebruik te maken van onderzoeksmethodes zoals “Cognitive Walkthroughs”, "Wizard of Oz testing” en nog veel meer kan er snel informatie verzameld worden om nieuwe technologische innovaties bij te sturen.  

Korte intro over de DO-track

Tijdens deze DO-track zullen we een verkorte versie van een “Design Sprint” doorlopen waarin we nadenken over een actueel probleem, hoe we dit probleem kunnen oplossen d.m.v. van een conceptuele oplossing, hoe we dit concept quick and dirty in elkaar kunnen knutselen om vervolgens zo veel mogelijk bij te proberen leren over dit concept a.d.h.v. een prototype dat we in elkaar steken tijdens deze week. Kort samengevat kom je dus meer te weten over design sprints, rapid-prototyping en usability research.  

Gebruik van de HCCI-toolOlivia De Ruyck

DO-track gegeven door Olivia De Ruyck

Over mezelf

Olivia heeft een achtergrond in Product Development en Marketing en werkt graag aan innovatieve en uitdagende projecten. Als innovatieconsultant werkte ze bijna 10 jaar voor vele internationale bedrijven uit verschillende vakgebieden: telecom, FMCG, energie, medisch, luchtvaart, media ... Vandaag is ze onderzoeker en PhD student aan de Universiteit Gent en focust ze op het domein van gebruikersonderzoek en Smart Environments.  

Korte intro over de DO-track

Heerlijk toch een website, app of een fysiek toestel dat jou goed begrijpt! Een slecht ontworpen digitaal product kan jou dan weer grote ergernissen bezorgen. Maar hoe worden slimme producten ontworpen? In deze workshop focussen we ons op usability- en gebruikersonderzoek, voorafgaand aan het ontwerp van een nieuw product. Het helpt om expliciete en impliciete noden en motivaties te begrijpen van gebruikers. We trekken de stad in en observeren personen en situaties.  

We bedenken in groepen een digitale oplossing voor fietsveiligheid in de stad. Hiervoor gebruiken we de HCCI tool, ontworpen aan de UGent door de groep imec-mict-Ugent.  

Starten met PhotoshopCato Waeterloos

DO- track gegeven door Cato Waeterloos

Over mezelf

Ik ben in 2018 afgestudeerd als Communicatiewetenschapper in de afstudeerrichting Nieuwe Media & Maatschappij. Momenteel werk ik als doctoraatsonderzoeker bij de onderzoeksgroep imec-mict-UGent, waar ik onderzoek doe naar online activisme en burgerparticipatie. In mijn vrije tijd was ik lange tijd actief binnen de jeugdbeweging, waar ik mijn basis skills Photoshop af en toe kon toepassen. Verder heb ik een voorliefde voor alles wat grafisch mooi in elkaar zit en probeer ik zo veel mogelijk films en optredens mee te pikken.  

Korte intro over de DO-track

Deze DO-track richt zich op ‘starten met Photoshop’ en is dus voornamelijk een beginnersworkshop. In de workshop behandelen we waar je Photoshop voor gebruikt (en waarvoor niet) en hoe je je een weg baant door de Photoshopsoftware. Na de DO-track is het de bedoeling dat je de basisprincipes van beeld- en fotobewerking onder de knie hebt, zodat je verder kan experimenteren met het programma. Tegen het einde van de week zal je ook gewerkt hebben aan een individuele opdracht in Photoshop. 

Wegwijs met OneNoteFloor Denecker

DO-track gegeven door Floor Denecker

Over mezelf

Floor Denecker studeerde (Theoretische en Experimentele) Psychologie, maar is sinds enkele jaren aan de slag als assistent bij de vakgroep communicatiewetenschappen. Gedurende de (kleine) helft van haar tijd voert ze onderzoek naar smartphonegebruik in de gezinscontext. Ze houdt wel van een uitdaging, daarom probeert ze steeds multimethodisch aan de slag te gaan: logdata combineren met vragenlijsten, experience sampling, interviews, experimenten, … Soms een struggle om orde in de chaos te behouden, maar dan wel een interessante struggle – want zo ontdekte ze de wereld van OneNote! 

Korte intro over de DO-track

Ken je dat gevoel dat je alle moeite van de wereld doet om wat orde in de chaos van notities te vinden? Een zoveelste blaadje van je cursusblok, die je uiteindelijk als een verfrommeld vodje terug vindt in je rugzak? Heel veel verschillende Word documentjes, waardoor je niet meer terug kan vinden waar je nu precies wat hebt genoteerd? Herkenbaar voor vele mensen, en heel frustrerend – zowel binnen jullie academische carrière, als tijdens je vrije tijdsactiviteiten. De Microsoft applicatie OneNote heeft hier voor mij verlichting gebracht. Ik wil jullie graag op een originele en leuke manier de weg tonen in deze multifunctionele, deelbare, hybride tool. Kom mee op ontdekkingstocht en verrijk je dagelijks leven! 

De essentie van een blogpostJan Algoed

DO-track gegeven door Jan Algoed

Over mezelf

Al 37 jaar lang ben ik een reclame-professional. Met ervaring als copywriter, digitaal strateeg en creatief directeur in verschillende grote en kleine reclamebureaus. Ik heb een uitgesproken interesse in technologie en ben een vurige verdediger van ethische marketing. 

Korte intro over de DO-track

Wil je leren hoe je een effectief blog-artikel schrijft? Een artikel dat ook alle kansen heeft om te scoren op Google? Wil je leren hoe je dat grotendeels doet met behulp van artificiële intelligentie? Dan is deze DO-track voor jou. Je leert eerst over de essentie van een degelijke blogpost. Je maakt vervolgens kennis met een aantal tools die je kansen op succes verhogen. Bovendien ontdek je ook hoe je van je blogpost in een handomdraai een professionele podcast maakt. Zo kan iedereen die het wil in de file veilig meelezen. 

WoordvoerderschapJulie

DO-track gegeven door Julie Clément

Over mezelf

Na een carrière als directeur Communicatie in de Provincie Oost-Vlaanderen en het Vlaams Parlement, nu strategisch communicatieadviseur bij de FOD Sociale Zekerheid en lector PR (o.a. mediarelaties en crisiscommunicatie) bij Artevelde Hogeschool en praktijkassistent bij UGent. 

Korte intro over de DO-track

Hoe word ik een goede woordvoerder? Woordvoerders, je kent ze wel. Als PR-mensen bij uitstek, weten ze de organisatie in moeilijke tijden uit de wind te zetten. In deze do-track leer je de knepen van het woordvoerderschap, bekijk je goede en slechte voorbeelden, maak je krachtige kernboodschappen en laat je je niet in de luren leggen door moeilijke vragen. We sluiten af met een interview oefening waarin jij de rol van woordvoerder opneemt en waarop je nadien feedback krijgt. 

Visuele communicatieMarloes de Brabandere

DO-track gegeven door Marloes de Brabandere

Over mezelf

Ik ben Marloes de Brabandere en heb ondertussen zowel als onderwijs-assistente als als doctoraatsonderzoeker ervaring aan de vakgroep Communicatiewetenschappen. Op dit moment doe ik onderzoek naar fitness influencers bij de onderzoeksgroep CEPEC. Naast mijn passie voor onderzoek en onderwijs ben ik ook enorm graag bezig met alles wat met visuele communicatie, sociale media, grafisch ontwerp, Photoshop etc. te maken heeft. 

Korte intro over de DO-track

Door het ontstaan van het internet en sociale media is visuele communicatie niet meer weg te denken uit ons dagdagelijkse leven. We komen online continu in contact met aantrekkelijke websites, leuke foto’s, origineel ontworpen posts op sociale media etc. Gezien de jobs van een Communicatiewetenschapper vaak heel nauw samenhangen met de creatieve jobs die zorgen voor deze visuele communicatie, is het interessant om hier een basiskennis van te hebben. Deze DO-track zal je alle basics meegeven omtrent kleurgebruik, het gebruik van fonts, visuele communicatie structureren etc. Meer bepaald zal je hier een infografiek ontwerpen en zo effectief leren communiceren met beelden.  

De do's en don'ts van een elevator pitchEdward De VooghtElisabeth Van den Abeele

DO-track gegeven door Elisabeth Van den Abeele & Edward De Vooght

Over ons

Ik ben Elisabeth Van den Abeele en ging in 2020 aan de slag als doctoraatsonderzoeker bij CEPEC, waar ik onderzoek doe naar het fenomeen 'kidfluencers'. Naast mijn doctoraat, ben ik gepassioneerd en gefascineerd door alles wat met presenteren te maken heeft. (Elisabeth) 

Ik ben een taalenthousiasteling, een jazzfanaat en een redenaar. Mijn naam is Edward De Vooght en ik werk sinds 2018 als doctoraatsonderzoeker aan de vakgroep Communicatiewetenschappen van de UGent. Mijn onderzoek doorspit politieke retoriek en stijlvolle overtuiging. Daarnaast werk ik als consultant en coach bij De Redenaar.  Daar geef ik workshops rond impactvol spreken en overtuigend vertellen. Elk idee verdient een waardig woord. (Edward)

Korte intro over de DO-track

Een innovatief product op de markt brengen is één ding, maar het op een overtuigende en unieke manier aan de man brengen is niet altijd even gemakkelijk. Stel je voor dat je 1-minuut de tijd hebt om jouw product aan een ultra-belangrijk persoon te verkopen, hoe ga je dan aan de slag? Binnen deze DO-track willen we jullie de handigste kneepjes van het vak aanleren. Meer concreet willen we jullie wijzer maken met de do’s en don’ts van een elevator pitch: lichaamstaal, structuur en taalgebruik. Zo kunnen jullie op het einde van de rit jullie zelfgemaakte pitch aan ons voorstellen. Spreekstress? Geen probleem, wij zorgen voor een chille sfeer en lage drempel. 

Prototypen met FIGMAOlivier-Renard 2.jpg

DO-track gegeven door Olivier Renard

Over mezelf 

Olivier is opgeleid als architect en sinds 2005 ontwerper van digitale producten bij Namahn. Namahn is een Brussels agentschap voor mensgericht ontwerp.  

Korte intro over de DO-track 

In deze DO-track leer je waarom en wanneer het zinvol is om een prototype te maken van een nieuw product. We gaan daarna zelf aan de slag om een prototype te maken voor een nieuwe app: eerst op papier en daarna in Figma. Als je prototype klaar is, testen we het bij potentiële gebruikers om te kijken hoe we het verder kunnen verbeteren. 

Visual StorytellingKoen Van den Eeckhout

DO-track gegeven door Koen Van den Eeckhout

Over mezelf

Als informatie-designer is Koen Van den Eeckhout gefascineerd door het kruispunt tussen analytische, creatieve en communicatieve vaardigheden. Na een doctoraat in de fysica, en verschillende jaren als consultant bij EY, richtte hij datavisualisatie-agency Baryon op. Via visual storytelling, infographics en grafieken vertaalt hij complexe informatie naar krachtige visuele verhalen. 

Korte intro over de DO-track

Kranten en magazines zetten steeds meer in op visual storytelling: het combineren van tekst met illustraties, kaarten en grafieken om complexe onderwerpen inzichtelijk te maken. Denk maar aan de vele visuals tijdens de Olympische Spelen, de Amerikaanse presidentsverkiezingen of de corona-pandemie. In deze track ga je aan de slag om zelf een infographic te maken die in een magazine kan gepubliceerd worden. Vertrekkend van een dataset gaan we op zoek naar inzichten, en naar manieren om die inzichten visueel voor te stellen. 

Muziek maken via Sonic PiMartijn Clarysse

DO-track gegeven door Martijn Clarysse

Over mezelf

Mijn naam is Martijn. Sinds vorig academiejaar ben ik assistent aan de vakgroep Communicatiewetenschappen, voor de vakken Kwantitatieve technieken en Digital methods. Op mijn werk ben ik dus vaak aan het werken in codeeromgevingen (zoals R). Tijdens mijn vrije tijd hou ik er echter van om muziek te maken. Dit zowel analoog op mijn saxofoon, als digitaal. De combinatie tussen code en muziek, is waar deze DO-track over gaat.  

Korte intro over de DO-track

In deze DO-track leren jullie werken met Sonic Pi. Sonic Pi is een live codeeromgeving waarin je aan de hand van code muziek produceert. Zie deze link voor een voorbeeld. De bedoeling is niet om in één week van jullie de nieuwe Daft Punk of professionele programmeurs te maken. De code die jullie zullen schrijven zal dus zeker niet zo ingewikkeld zijn als in het voorbeeld. Deze DO-track is eerder een laagdrempelige manier om verder kennis te maken met programmeertalen en met een leuke manier om jezelf creatief uit te drukken. Voorkennis in muziek of programmeren is niet vereist, een gezonde dosis interesse in beide is dat wel. Happy coding! 

Start to PodcastPieter Blomme

DO-track gegeven door Pieter Blomme

Over mezelf

Pieter Blomme is praktijkassistent audio en podcasting. Hij startte als radiomaker bij urgent.fm en richtte daarna de 'Relaas' podcast op, éen van de meest succesvolle Vlaamse podcasts tot op heden. Pieter is gebeten door audioverhalen en de digitale uitlopers ervan.  

Korte intro over de DO-track

In de ‘start to podcast’ workshop zet je je eerste stapjes in het maken van een eigen podcast. Je kiest zelf een onderwerp en een aanpak en je maakt met de smartphone app ‘Anchor’ opnames die je ruw monteert. In de workshop krijg je handvaten en concrete praktische tips mee, waar je thuis mee aan de slag gaat. Op het einde van de week beluisteren we elkaars resultaten.