DO-tracks (Media-Innovatieweek 2023)

Jullie kunnen kiezen uit 18 DO-tracks waarin jullie praktisch aan de slag gaan met een skill zoals podcasting, Photoshop, datavisualisatie, visuele communicatie, lichtopstelling, ...

Deze modules worden aangeboden door praktijkassistenten en interne onderzoekers van de Vakgroep Communicatiewetenschappen alsook door externen.

Inschrijven kan door te navigeren naar de DO-track naar keuze en op de inschrijvingslink te drukken.

Vanaf 2 oktober om 17u00 kan je je inschrijven voor een DO-track via deze link (first come, first served!)
De deadline voor het inschrijven in een DO-track is 18 oktober, 17:00

Leren monterenJohan vermeire-3.jpg

DO-track gegeven door Johan Vermeire

Over mezelf

Sinds het jaar 2000 ben ik betrokken bij de Vakgroep Communicatiewetenschappen, waar ik algemene ondersteuning aan de Vakgroep bied en de administratieve opvolging voor de stages doe. Daarnaast begeleid ik ook de studenten van de opleidingen 'Film- en Televisiestudies' en 'Journalistieke Praktijken' bij het leren werken met videocamera's en het maken van videomontages.

Korte intro van DO-track

Deze DO-track is bedoeld voor diegenen die interesse hebben in videomontage en willen ontdekken hoe dit alles in zijn werk gaat (beginnersworkshop). Tijdens deze workshop ontdek je niet alleen de basisfuncties van Final Cut Pro, maar leer je ook enkele essentiële montage vaardigheden. Je krijgt de opdracht om een promotiefilmpje te maken over de MIW, waarvoor je zelf beeldmateriaal moet verzamelen tijdens de MIW activiteiten door gebruik te maken van je smartphone of uitgeleende handycam.

Inschrijven

Een product digitaal lanceren, kan je leren!Stephanie Beckers

DO-track gegeven door Stephanie Beckers

Over mezelf

Ik ben zelfstandige marketingconsultant met ruime ervaring in marketing en retail management, dit in zowel FMCG als de farmaceutische sector en met volledige P&L-verantwoordelijkheid en people management. Ik heb ervaring in het opzetten van marketingcampagnes om nieuwe merken en producten te lanceren of nieuw leven in te brengen (relaunch).

Korte intro van DO-track

Digitaal lanceringsplan voor een nieuwe productintroductie (lijnextentie).

Ik wil toelichten aan studenten hoe het concreet in zijn werk gaat in een bedrijf wanneer er een nieuw en goed product ontwikkeld is en dit op de markt gebracht moet worden wat betreft communicatieondersteuning. De communicatieondersteuning focust zich op de digitale tools die beschikbaar zijn (Google ads, display banners, SEO, social campagnes,…). Om het niet te ingewikkeld te maken, wil ik van een lijnextensie van een bekend merk en een bekende productgroep uitgaan.

Een mogelijk voorbeeld kan zijn: van een bekend koekjesmerk een nieuwe smaak van een kinderkoekje lanceren in alle supermarktketens in België. Hiervoor wil ik al de stappen toelichten om dit product op de markt te krijgen en verkoop te laten genereren. Dit betekent dus zowel de channel marketing (naar de retailers) als naar de eindconsument ontwikkelen.

Case: studenten werken in groepjes zelf een volledig digitaal mediaplan voor een lijnextensie in een categorie en voor een bedrijf naar keuze uit.

Inschrijven

De wondere wereld van deepfakesstephanie-dhaeseleer

DO-track gegeven door Stephanie D’haeseleer

Over mezelf

Sinds 2022 ben ik actief als onderzoeker bij de Vakgroep Communicatiewetenschappen en imec-mict-UGent. Mijn onderzoeksinteresse bevindt zich vooral binnen het domein van AI, journalistiek en desinformatie. Door mijn journalistieke achtergrond en passie voor alles wat met media te maken heeft, ben ik momenteel onder andere bezig met een studie rond (AI-) gemanipuleerde of gegenereerde media en desinformatie op sociale media.

Korte intro van DO-track

Een opmerkelijke kerstspeech van Queen Elisabeth, een zingende Tom Cruise, de voormalige trainers die de Rode Duivels aanmoedigen of de gekende waarschuwing van Obama: mogelijk zag je de afgelopen maanden enkele deepfakes passeren. Maar wat is een deepfake nu eigenlijk en hoe maak je er een? Tijdens deze workshop duik je in de wondere wereld van synthetische media, media die zijn gemaakt of bewerkt met behulp van een kunstmatige intelligentie (ook wel artificiële intelligentie of AI genoemd). Deze workshop omvat een theoretisch en praktisch luik. Eerst maak je kennis met synthetische media in een theoretische module. Aansluitend maak je eerst zélf een ‘cheapfake’ om zo beter te begrijpen waar je moet op letten.

Inschrijven

Analyse van tekstuele data via PythonAnqi Yu

DO-track gegeven door Anqi Yu

Over mezelf

Anqi Yu is a Ph.D. candidate (CSC funded) at Ghent University. She obtained her Master’s degree in Digital Text Analysis (skills in machine learning and NLP) at University of Antwerp.
Currently, she aims at bridging luxury products and sustainable consumption by narrowing the consumer perception gap between luxury product consumption and sustainable consumption without diluting the brand image of luxury brands.

Korte intro van DO-track

In the age of digitalization, traditional media are constrained by their fixed formats, while digital media offer a wide range of possibilities. It's unfortunate to witness the vast reservoirs of information presented through digital media going untapped. For instance, we can extract valuable insights by analyzing textual data from social media, shedding light on the connections between social media and human activities.

This course will be conducted in English and will be both practical and outcome-driven. We will showcase simple examples of textual data analysis results to students before delving into the basics of hands-on Python knowledge. This way, students will have a clear understanding of what they can achieve.

Short course outline:
Day 1:
- Basis of how to preprocess textual data in python (bag-of-words)
- Basis of how to analyze textual data in python (topic modeling)
Day 2:
- Basic grammars of python

Inschrijven

Artificiële intelligentie gebruiken in digitale mediaDavy Tollenaere

DO-track gegeven door Davy Tollenaere

Over mezelf

Davy studeerde in 2008 af als Master in de Communicatiewetenschappen aan UGent. Hij is naast praktijkassistent aan UGent, zaakvoerder van digital marketing agency Stairway en marktonderzoeksbureau BABLR. Hij heeft jarenlange ervaring in advertising, digitale strategie en analytics.

Korte intro van DO-track

Artificiële Intelligentie is niet meer weg te denken uit digitale marketing. In dit do-track leer je aan de slag te gaan met text-to-image AI tools vanuit een concrete marketingopdracht. Je leert ook over de beperkingen en ethische aspecten. Studenten moeten hun laptop meebrengen naar de sessie. Vooraf zullen er ook instructies gegeven worden van een programma dat al geïnstalleerd moet zijn op die laptop, want zonder kan je niks doen in de DO-track.

In de eerste sessie wordt een deel theorie gegeven en gaan we aan de slag met de opdracht. Op de tweede dag stellen de studenten hun werk voor aan de groep.

Inschrijven

Een video-essay makenAtalya De Cock foto

DO-track gegeven door Atalya De Cock

Over mezelf

Sinds 2022 ben ik een doctoraatsonderzoeker bij CIMS UGent. Mijn onderzoek focust op de ontwikkeling van ‘recycle film cultures’ (sequels, reboots & remakes) in de West-Europese filmindustrieën van België en Denemarken. Daarnaast heb ik ook een passie voor de kunst van het video-essay.

Korte intro van DO-track

Men zegt dat een beeld meer vertelt dan duizend woorden. Het video-essay is daar het bewijs van. Een relatief nieuw maar onmiskenbaar populair medium dat zowel op Youtube als in de academische wereld harten wint. De combinatie van research, visual storytelling en schrijven, maakt het video-essay een uitdagende maar ook enorm engagerende methode om een krachtig argument te vormen.
In deze DO-track maak je tijdens een inleidende sessie kennis met dit creatieve medium. Welke vormen kan het aannemen? Hoe begin je zelf aan zo’n video-essay? Hoe maak je kort en bondig een krachtig en genuanceerd statement? Daarna is het aan jou om zelf een kort video-essay (2 à 5 minuten lang) te creëren. Tijdens de tweede sessie krijg je feedback op je werk.

Inschrijven

Leren designen met CanvaKatho

DO-track gegeven door Katho Jacobs

Over mezelf

Ik ben Katho en werk als doctoraatsonderzoeker aan de vakgroepen Communicatiewetenschappen en Sport- en Bewegingswetenschappen waar ik onderzoek doe naar het effect van sportsponsoring door gokoperatoren. Ik heb zelf een achtergrond in communicatiewetenschappen, meer specifiek Strategie en Organisatie, het equivalent van Communicatiemanagement.

Korte intro van DO-track

In deze DO-track gaan we aan de slag met Canva. Dat is een gratis en zeer gebruiksvriendelijk online designprogramma dat steeds meer studenten en bedrijven gebruiken. Canva is bijvoorbeeld een ideaal platform om je CV vorm te geven en presentaties, flyers, jaarrapporten of infografieken te maken. Hoewel je in Canva regelmatig botst op ‘Pro Features’, zijn er nog talloze hidden features te ontdekken en die staan centraal in deze DO-track.

Je hebt geen specifieke voorkennis van Canva nodig.

Inschrijven

Een film recenserenWiebe Copman

DO-track gegeven door Wiebe Copman

Over mezelf

Wiebe Copman is praktijkassistent communicatiewetenschappen aan de Universiteit Gent en docent mediastudies aan de Universiteit van Amsterdam. Hij studeerde kunst-, literatuur- en filmwetenschappen en schreef kritische teksten voor onder andere photogénie en Etcetera.

Korte intro van DO-track

In deze DO-track leer je een goeie filmrecensie schrijven. Recensies zijn meer dan subjectieve analyses: ze moeten achtergrond verschaffen, een oordeel meegeven en dat oordeel staven voor een breed publiek. Dat alles liefst in een heldere en aangename tekst, die ook op zichzelf de moeite waard is.
In een inleidende sessie doen we de geheimen van een goede recensie uit de doeken aan de hand van enkele prikkelende voorbeelden. Daarna kijken we samen een film en simuleren we het professionele leven van een filmcriticus. Tegen dezelfde dag schrijf je namelijk een beknopte maar messcherpe recensie over de film. In de tweede sessie krijg je redactionele feedback op je stuk en voorzie je feedback op jouw peers.

Inschrijven

De mogelijkheden en limieten van AI visualisatieMarijn Martens

DO-track gegeven door Marijn Martens

Over mezelf

Ik ben een onderzoeker bij imec-mict UGent die zich voornamelijk toelegt op het vertrouwen en wantrouwen die mensen hebben ten opzichte van algoritmische systemen in verschillende contexten. Zo spitst mijn onderzoek zich toe op het vertrouwen in “Algorithmic Decision Making Systems” in de context van nieuws, gezondheidszorg en onderwijs. Ik neem hierbij een kritisch perspectief ten opzichte van de technologie en het gebruik ervan.

Korte intro van DO-track

De laatste jaren worden we bedolven onder toepassingen die mogelijk gemaakt zijn door Artificiële Intelligentie. Een laatste voorbeeld daarvan zijn AI-generated images of AI generated tekst. Via toepassingen zoals DALLE-2, Bing image create, ChatGPT of Midjourney genereert een AI-systeem content op basis van tekst.

In deze DO-track kijken we naar de (on-)mogelijkheden van deze programma’s, hoe het ons kan helpen in bepaalde taken en waar we op kunnen/moeten letten. Jullie gaan zelf aan de slag met enkele van deze diensten en gebruiken die voor alledaagse opdrachten zoals visualisaties in een rapport, een thumbnail voor social media of als hulp bij andere taken. Verder maken we een kritische reflectie over de plaats die zo’n systemen dienen te krijgen in onze maatschappij.


Inschrijven

Overtuigend presenteren en effectief communicerenBram H

DO-track gegeven door Bram Hartmann

Over mezelf

Bram Hartmann is een gedreven onderzoeker met een passie voor sport zoals wielrennen en voetbal. Doorheen zijn bachelor en master is een grote interesse voor onderzoek gegroeid. Dit heeft er voor gezorgd dat hij in 2021 na zijn studies is beginnen te werken bij Ipsos, een onderzoeksbureau. Deze ervaring heeft hem waardevolle inzichten gegeven dat hij nu kan gebruiken aan de Universiteit van Gent. Hij is momenteel werkzaam op een project die de impact van de verschillende vormen van gokreclame wil nagaan.

Korte intro van DO-track

Deze DO-track gaat over presentaties maken en presenteren - twee zaken die hand in hand gaan maar die zeker niet voor iedereen zijn weggelegd. Daarom zal in deze DO-track de nodige aandacht worden geschonken aan enerzijds het opbouwen van een heldere presentatie en anderzijds het goed overbrengen en communiceren van een bepaalde boodschap. Het belang van presenteren kan en mag niet worden onderschat. Door effectieve presentatietechnieken te beheersen, verwerven studenten de mogelijkheid om overtuigender te communiceren, anderen te inspireren en complexe ideeën helder over te brengen. Dit zorgt een solide basis voor een veelbelovende carrière in de arbeidsmarkt. Het leren presenteren is dus niet alleen een vaardigheid, maar een investering in de persoonlijke groei en het zakelijk potentieel van de studenten.

Inschrijven

Van een goed CV tot een effectief sollicitatiegesprekEmma Debie

DO-track gegeven door Emma Debie (Senior Talent Coach bij Bright Potentials)

Over mezelf

Sinds 2019 ben ik aan de slag bij Bright Potentials, HR-expertisekantoor. Ik ontdekte de wereld van rekrutering via mijn eerste werkervaring bij StepStone. Na daar 3 jaar het beste van mezelf te geven, wou ik nog dichter bij de match tussen kandidaat en werkgever staan en dat kan ik bij Bright Potentials voor de volle 100%! Dagelijks ga ik aan de slag met kandidaten, vooral uit de bank- en verzekeringssector. Ik help hen doorheen hun carrière (tips bij hun CV, ondersteuning bij zoektocht van een job, bespreking loon, klankbord bij alle soorten vragen en problemen…). Daarnaast ben ik bij Bright Potentials ook verantwoordelijk voor alle workshops op scholen, jobbeurzen én de interne opleidingen van ons team.

Korte intro van DO-track

In deze tweeledige workshop kan je rekenen op: 

  1. Concrete ondersteuning met praktische inzichten over hoe je het best solliciteert. Want: solliciteren kan je leren! 
  1. Een exclusieve kijk bij HR-managers en/of recruiters op hoe zij een sollicitatiegesprek voeren en welke vragen je kan verwachten tijdens een kennismaking met een potentiële werkgever. 

We zorgen ervoor dat je na deze workshop jouw potentieel ten volle kan benutten in jouw CV en bij een sollicitatie. 
Hoe maken we dit waar en wat kan je verwachten? 

  • Bruikbare en nuttige adviezen om een CV op te stellen.  
  • We geven samen jouw persoonlijke CV een boost, tijd en ruimte om hier in de workshop aan te werken. 
  • Een leidraad over hoe je jouw motivatie (mondeling en schriftelijk) het beste naar een potentiële werkgever overbrengt. 
  • Via verschillende methodes word je door ons klaargestoomd voor het effectieve sollicitatiegesprek. 

Kortom, na het volgen van deze workshop schiet je op jouw volgende sollicitatie zeker raak! 

Inschrijven

Verslaggeving via sociale mediaKristof D'hanens foto

DO-track gegeven door Kristof D'hanens

Over mezelf

Kristof D’hanens is praktijkdocent in de afstudeerrichting Journalistiek. Hij begeleidt de vakken ‘crossmediale storytelling’ en ‘journalistieke praktijk’. Daarnaast is Kristof een van de drijvende krachten achter ‘I Like Media’, een collectief van freelance communicatietraines die elke week overal in het land opleidingen geven over digitale communicatie, voornamelijk aan overheden, social profit en lokale ondernemers.

Korte intro van DO-track

Tijdens de Media-Innovatieweek breng je samen met een team van 10 studenten crossmediaal verslag uit via de sociale media van UGent Communicatiewetenschappen. Je interviewt sprekers, sprokkelt reacties bij studenten, bedenkt interactieve formats voor de Instagram Stories, maakt fotoreportages en kleine videoformats. Samen maken we de contentplanning op en verdelen we de taken. Je krijgt doorheen de week geregeld directe feedback op je werk.

Let op: de voorbereiding voor deze DO-track start al een week voeger.

Inschrijven

Storytelling met dataFloor Denecker

DO-track gegeven door Floor Denecker

Over mezelf

Floor Denecker is assistent bij de afstudeerrichting Nieuwe Media & Maatschappij. Zelf voert ze onderzoek naar smartphonegebruik bij jonge ouders en helpt ook bij het Digimeter-project. Tijdens het uitvoeren van deze onderzoeken ontwikkelde ze een fascinatie voor de vraag 'hoe kan je ervoor zorgen dat je lezer net 'die boodschap' uit een paper, grafiek, tabel haalt, zoals jij zelf uit een bepaalde dataset haalde'.

Korte intro van DO-track

Uit deze fascinatie ontwikkelde deze DO-track zich. Als je masterproeven, rapporten, papers leest, zie je soms dat mensen daar gewoon de cijfers in 'geplakt' hebben en daarna zelf schriftelijk gaan toelichten welke boodschap ze uit deze cijfers halen. Hierdoor missen grafieken en tabellen hun meerwaarde, en maken ze de lezer soms verwarder. Eigenlijk moeten deze grafieken en tabellen de lezer net bij de hand nemen en duidelijk het verhaal ondersteunen. Daarom is het als schrijver ook belangrijk om over deze boodschap na te denken als je je grafieken en/of tabellen gaat vormgeven. Op basis van enkele duidelijke take-aways uit het boek 'Storytelling with data' kijken we bij bestaande tabellen en grafieken hoe dit beter kon en starten we uiteindelijk ook vanaf de ruwe cijfertjes om zelf een betekenisvolle tabel of grafiek te maken. Een meerwaarde voor de masterproef en/of rapporten die je in de toekomst nog moet schrijven.

Inschrijven

Visuele communicatieMarloes

DO-track gegeven door Marloes de Brabandere

Over mezelf

Ik ben Marloes de Brabandere en heb ondertussen zowel als onderwijs-assistente als als doctoraatsonderzoeker ervaring aan de vakgroep Communicatiewetenschappen. Op dit moment doe ik onderzoek naar fitness influencers bij de onderzoeksgroep CEPEC. Naast mijn passie voor onderzoek en onderwijs ben ik ook enorm graag bezig met alles wat met visuele communicatie, sociale media, grafisch ontwerp, Photoshop etc. te maken heeft. 

Korte intro van DO-track

Door het ontstaan van het internet en sociale media is visuele communicatie niet meer weg te denken uit ons dagdagelijkse leven. We komen online continu in contact met aantrekkelijke websites, leuke foto’s, origineel ontworpen posts op sociale media etc. Gezien de jobs van een Communicatiewetenschapper vaak heel nauw samenhangen met de creatieve jobs die zorgen voor deze visuele communicatie, is het interessant om hier een basiskennis van te hebben. Deze DO-track zal je alle basics meegeven omtrent kleurgebruik, het gebruik van fonts, visuele communicatie structureren etc. Meer bepaald zal je hier een infografiek ontwerpen en zo effectief leren communiceren met beelden.  

Inschrijven

Prototypen met FIGMAOlivier-Renard 2.jpg

DO-track gegeven door Olivier Renard

Over mezelf

Olivier is UX/UI designer. Hij ontwerpt dagelijks applicaties voor grote organisaties. De mens en de context van gebruik zijn hierbij altijd het uitgangspunt.  

Korte intro van DO-track

In deze DO-track leer je waarom en wanneer het zinvol is om een prototype te maken van een nieuw digitaal product. Je gaat zelf aan de slag om een prototype te maken voor een nieuwe app: eerst op papier en daarna in Figma. Als je prototype klaar is, testen we het bij potentiële gebruikers om te kijken hoe we het verder kunnen verbeteren.

Inschrijven

Introductie tot InDesignBram Uyttenhove

DO-track gegeven door Bram Uyttenhove

Over mezelf

Sinds 2021 ben ik doctoraatsonderzoeker aan de vakgroep Communicatiewetenschappen. Daar doe ik onderzoek naar hoe ouders van jonge kinderen omgaan met kindgerichte voedingsverpakkingen. Naast mijn academische bezigheden heb ik een grote interesse in alle soorten van computerapplicaties, gaande van grafische programma’s en video-editing tot statistische software.

Korte intro van DO-track

InDesign is dé toonaangevende software voor desktop publishing en wordt gebruikt door professionals over de hele wereld om alles te ontwerpen, van tijdschriften en posters tot brochures en digitale publicaties. Tijdens deze hands-on DO-track zul je de basisbeginselen van deze krachtige tool leren. Je leert hoe je documenten kunt opzetten, tekst en afbeeldingen kunt opmaken, kleuren en stijlen kunt toepassen, en hoe je je ontwerpen kunt exporteren voor verschillende doeleinden. Met de geleerde vaardigheden zul je zelfstandig een klein document opstellen. Voor deze DO-track heb je je eigen computer nodig, een gratis proefversie is beschikbaar op de Adobe-website.

Inschrijven

Podcast, stand-up en multicam studioYves De MolPieter Blomme

DO-track gegeven door Pieter Blomme & Yves De Mol

Over mezelf

Pieter Blomme is praktijkassistent audio en podcasting. Hij startte als radiomaker bij urgent.fm en richtte daarna de 'Relaas' podcast op, éen van de meest succesvolle Vlaamse podcasts tot op heden. Pieter is gebeten door audioverhalen en de digitale uitlopers ervan.  

Yves De Mol is medewerker van de UGent opnamestudio. Hij zorgt voor de technische ondersteuning bij opname en montage van kennisclips en podcasts.

Korte intro van DO-track

In deze workshop test je in kleine groepjes uit hoe het voelt om een podcast op te nemen, een stand-up voor een autocue te doen of in een multicam opnamestudio een gesprek te voeren.

Tijdens het introductiemoment van 24/10 verdelen we in groepen en bekijkt elke groep een tutorial met tips en tricks om een vlotte opname te maken voor podcasts, multi-cam of greenkey. Je krijgt ook een inhoudelijke opdracht waarover je brainstormt.

Tijdens het workshopmoment van 26/10 (9u tot 12u) testen jullie trial en error uit in realistische studio settings hoe het is om een podcast op te nemen, een multi-cam studiogesprek te voeren of een stand-up te doen met greenkey. Jullie staan volledig zelf in voor de opnames, de inhoud en jullie krijgen nadien het beeld en geluid toegestuurd.

Inschrijven

 

Interviewtechnieken onder de knie krijgenKristof Meul

DO-track gegeven door Kristof Meul

Over mezelf

Kristof Meul is sportjournalist bij de VRT met ervaring in “het journaal” en “Sportweekend”. Hij heeft sinds 2015 een aanstelling als praktijkassistent aan de vakgroep Communicatiewetenschappen aan de Universiteit Gent. In deze rol tracht hij zijn expertise in de journalistiek te delen met enthousiaste studenten, die de kunst van verslaggeving en storytelling nastreven.

Korte intro van DO-track

Deze DO-track is een unieke kans om je interviewvaardigheden te versterken en te verfijnen. Ontdek de geheimen van succesvolle interviews, rechtstreeks van een doorgewinterde expert die onlangs verslag deed van de Vuelta (Ronde van Spanje) en prominente wielrenners zoals Remco Evenepoel mocht interviewen.

Deze sessie begint met het delen van waardevolle tips & tricks om je interviewtechnieken te perfectioneren. Vervolgens ga je praktisch aan de slag en kun je je nieuw verworven vaardigheden oefenen. Uiteindelijk krijg je de kans om je eigen interviews te analyseren en opbouwende feedback te ontvangen, wat je prestaties naar een nog hoger niveau zal tillen. Houd er rekening mee dat deze sessie niet toegankelijk is voor studenten journalistiek, vanwege de gelijkenis met hun praktijklessen in de journalistiek

Inschrijven