Media-innovatieweek 2017

Communicatiewetenschappen UGent organiseert jaarlijks de Media-innovatieweek, waarbij experten reflecteren over digitalisering in media.

Vanuit Communicatiewetenschappen van de Universiteit Gent organiseren we jaarlijks de Media-innovatieweek (#miw17), waarbij we de masterstudenten onderdompelen in een week vol lezingen inspiratie, inzichten en ervaringen met betrekking tot media en innovatie.

Dit jaar gaan deze week door van 23 tot 26 oktober 2017. Alle reguliere masterlessen worden die week geschrapt en vervangen door het programma.

Alle lezingen, workshops, inclusief het slotmoment zijn verplicht voor de masterstudenten!

 

Programma Media-innovatieweek 2017

Digital Employment Day (Ma 23/10)

Voor de start van de Media-innovatieweek slaan we de handen in elkaar met Samsung. Op het programma staan korte talks van de gasten, gevolgd door een debat. Het geheel wordt aan elkaar gepraat door gastheer en oud-student Communicatiewetenschappen Wim De Vilder.

  • 9u30-13u30, Campus Aula, Ceremoniezaal
  • (Gelieve ten laatste om 9u20 toe te komen, zodat het event tijdig kan beginnen!)

Programma

  • Intro door rector Rik Van de Walle

  • Deel 1: Inleiding talks
    rond veranderde (media)omgeving door student Communicatiewetenschappen, C-level Europe Samsung, prof. dr. Erik Mannens (imec-DSLab-UGent) en Jeroen Lemaire (CEO In The Pocket)

  • Deel 2: Debat
    Hoe stomen we studenten klaar voor de 21st century arbeidsmarkt? Debat met Alexander De Croo (Vice-eersteminister en minister van Ontwikkelingssamenwerking, Digitale Agenda, Telecommunicatie en Post), Erik Mannens (imec-DSLab-UGent), Michiel Dijkman (Samsung Head Corporate Affairs) en Jeroen Lemaire (CEO In The Pocket)

  • Wrap-up prof. dr. Lieven De Marez

  • Lunch en receptie

Dinsdag 24 oktober

Plenaire lezing: Jo Caudron

Jo Caudron

 

 

Digital transformator bij Duval Union Consulting

10u30 - 12u, Campus Kantienberg (Arteveldehogeschool), Aula 3 - (Routebeschrijving)

 

Jo Caudron (1968) is één van de internetpioniers in België. Deze serial entrepreneur stampte meer dan twintig digitale bedrijven uit de grond, en heeft een scherp oog voor de nieuwste trends. Vandaag is Jo de CEO van Duval Union Consulting, een consultancybedrijf gespecialiseerd in digitale strategie en digitale transformatie. Zijn meest recente boek 'Digital Transformation' bereid je organisatie voor op de toekomst – toont (traditionele) ondernemingen hoe zij zich kunnen wapenen tegen de disruptieve krachten van digitale concurrenten. (Bron)

 

Parallelle lezingen

  1. Rogier De Langhe, UGent Economiefilosoof
    • 13u00 - 14u15, Campus Aula, Filmzaal
  2. Jan Algoed, Chief of digital stuff at Havas
    • 13u00 - 14u15, Campus Aula, NBII
  3. Jens Franssen, journalist VRT NWS 
    • 13u00 - 14u15, Campus Kantienberg (Arteveldehogeschool), Auditorium 4 - (Routebeschrijving)

Woensdag 25 oktober

Plenaire lezing: Paul Lembrechts

Paul Lembrechts

 

16u-17u30, Campus UFO, Leon Meyer

 

Paul Lembrechts staat sinds maart 2016 aan het roer van de VRT. Als CEO van de openbare omroep kreeg hij van de Vlaamse overheid de opdracht mee om van de VRT een omroep voor de toekomst te maken: digitaal, betrouwbaar en innovatief. In zijn gastcollege zal hij dieper ingaan op de rol die de VRT kan en moet spelen in een digitale samenleving. 

 

 

 

 

Parallelle lezingen

  1. Sylvia Van Cauteren, Marketing Director Brightfish
    • 10u00 - 12u00, Campus Aula, Academieraadzaal
  2. Sam Feys, multimediajournalist De Morgen
    • 10u00 - 12u00, Campus Aula, Facultaire Raadzaal Rechten
  3. Jelle Saldien, UGent, human-robot interaction en 
    • 10u00 - 12u00, Campus Aula, Auditorium B

Donderdag 26 oktober

Plenaire lezing: Alex Vande Wal

Alex Vande Wal

 

Commercial Director FairEtail

10u00 - 12u00, Campus Aula, Academieraadzaal

 

Alex Vande Wal is actief in digital advertising sinds het einde van de jaren 90. Meer dan een decennium lang, heeft Alex verschillende AdOps teams geleid bijde grootste online advertising spelers in het land om vervolgens in 2008 zijn eigen bedrijf op te richten, Digavo. In 2013 besloten FairEtail & Digavo de krachten te bundelen op het vlak van Programmatic Advertising om zo Point Blank te lanceren als onafhankelijke trading desk. Vandaag is Alex Managing Partner en Client Service Director. (bron)

 

 

Parallelle lezingen

  • 14u- 15u30: Alumnitestimonials per afstudeerrichting
    • Communicatiemangagement: Campus Aula, Academieraadzaal
    • Film & tv: Campus Aula, Auditorium C
    • Journalistiek: Campus Aula, Auditorium F
    • Nieuwe media en maatschappij: Campus Aula, Facultaire Raadzaal

 

Wrap-up van de week

  • 16u00-19u00 Altar, Voskenslaan 56, 9000 Gent

We sluiten de Media-innovatieweek af in stijl: het slotevent gaat door in Altar.

Eerst worden we uitgenodigd voor de finale van de Samsung Innovation Battle, gevolg door een receptie.

Do-tracks

Tussen de lezingen door volgen de studenten ook een hands-on traject, de do tracks. Studenten kunnen kiezen tussen een twintigtal tracks waarin ze praktisch aan de slag gaan met een digital skill zoals vlogging, podcasting, datavisualisatie, digital storytelling of 360 video. Deze modules worden aangeboden door externen, praktijkassistenten communicatiewetenschappen of interne onderzoekers.

Studenten dienen zicht hiervoor in te schrijven op Minerva (en worden hiervoor ook gequoteerd).

De uren en de locatie van deze do-tracks worden door de begeleiders gecommuniceerd naar de studenten.

Samsung Innovation Battle

Samsung daagt UGent-studenten uit om hét idee te pitchen voor de ultieme Samsung experience en beloont de beste ideeën met sollicitatie of citytrip.

In het kader van de Media-innovatieweek 2017 slaat Communicatiewetenschappen de handen in elkaar met Samsung. Deel van deze samenwerking is de Samsung Innovation Battle: een wedstrijd waarbij alle UGent-studenten worden uitgedaagd om op het podium te kruipen en in 5 minuten dé ultieme Samsung Experience te pitchen. 

In ruil biedt Samsung enkele zeer mooie prijzen aan: een sollicitatiegesprek voor alle finalisten, een S8 voor de publiekswinnaars en een citytrip naar New York voor de winnaars geselecteerd door Samsung HR.

De challenge

Today, Samsung is a strong and world-leading brand. However, it remains a functional brand. Samsung does not (really) have a loyal community of brand lovers, Samsung’s users choose the products due to technical specs, price or looks. Not because their are proud Samsung users. We challenge you to come up with the most effective and innovative idea to help us create the ultimate Samsung Experience.
The challenge: Create the ultimate Samsung experience, starting from either our current products and services or your idea of what our future products/services should look like.

Meer informatie en inschrijven: sibattle.weebly.com

Agenda

  • 11/10 - 19h30: Barmeeting at Café De Vooruit
  • 17/10 - 9h: Hackaton at The Foundry (optional)
  • 17/10 - 9h: Deadline draft pitches
  • ​24/10 - 16h: Selection of finalists
  • ​26/10 - 16h: The battle at Altar

Voorstelling teams

Uiteindelijk werden 7 teams geselecteerd die tijdens het slotevent hun ultieme Samsung Experience mochten pitchen.

Ontdek hier de teams.