Media-innovatieweek 2019

Communicatiewetenschappen UGent organiseert jaarlijks de media-innovatieweek, waarbij experten reflecteren over digitalisering in media.

In de media-innovatieweek (#miw19) kun je als masterstudent Communicatiewetenschappen je laten inspireren door belangrijke industriële en academische spelers in de innovatieve scene. 

Dit jaar vindt deze week plaats van 21 tot 25 oktober 2019. Alle reguliere masterlessen worden die week geschrapt en vervangen door een week vol lezingen, debatten en workshops (zie programma hieronder).

Programma van de media-innovatieweek 2019

Alle lezingen, workshops van de #miw19 en het alumni-event op donderdagavond zijn verplicht voor masterstudenten communicatiewetenschappen. 
Inschrijvingen voor keuzesessies en workshops, en updates i.v.m. het programma verlopen via Ufora.

Maandag 21 oktober

Plenaire opening #miw19

  • 11u tot 12u30, Ceremoniezaal Aula, Campus Aula
  • Plenaire opening door professor Sofie Van Bauwel
  • Plenaire lezing: Prof. dr. Karolien Poels
  • We worden dagelijks bestookt met reclameboodschappen. Daarin wordt handig ingespeeld op onze emoties en (social) mediagebruik. Expert in ‘Strategic communicatie and persuasive technologies’ Prof. Karolien Poels geeft een blik op de rol van deze social media en emoties in onze maatschappij. Prof. Poels haalde haar doctoraat aan de vakgroep Communicatiewetenschappen van de UGent en is momenteel hoogleraar aan de Universiteit Antwerpen. 

 

Introsessie do-track 

  • 13u30-17u: lokalen gecommuniceerd via Ufora 

Dinsdag 22 oktober

Plenaire lezingen

Technologie en sociale cohesie: Hello Jenny & Hopplr

  • 9u00-10u30, Sint-Pietersabdij
  • Aan de hand van twee toonaangevende projecten wordt gekeken hoe technologie kan helpen om sociale cohesie te bevorderen: Hello Jenny – een project van imec-mict-UGent en Stad Gent –zet slimme technologie in om ouderen in contact te brengen met buddy's uit de buurt om zo vereenzaming tegen te gaan. Hopplr biedt een privaat sociaal netwerk voor je buurtbewoners. 

 

Nieuws en content: Louise Hoedt & Alexander Lippeveld

  • 11u00 -12u30, Sint-Pietersabdij
  • Als redacteur VRT NWS JONG werkt Louise Hoedt mee aan projecten om de berichtgeving van VRT NWS ook bij jongeren te krijgen. Eén van de meest recente projecten was Instagramaccount @Nws.Nws.Nws. Sinds september 2019 is ze ook de nieuwe host van KLAAR, het duidingsprogramma voor jongeren van VRT NWS.
    Alexander Lippeveld werkt binnen De Standaard – afdeling Audio & Video – mee aan de video's en (intussen dagelijkse) podcasts van De Standaard. Een interessante kijk op het belang van audio en video voor een krantenredactie, en hoe je hiermee nieuwe doelgroepen kan bereiken.

 

Interne nieuwsstromen in de pers: Paul Daenen

  • 13u30 – 15u00, Sint-Pietersabdij
  • Als hoofd van News City, de geïntegreerde redactie van de nieuwsmerken onder DPG Media, is Paul Daenen verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsstroom binnen de groep. Hij zorgt hierbij voor synergieën waar mogelijk, maar moet tegelijk waken over de identiteit van elk nieuwsmerk en het gevaar op mediaconcentratie. 


Do tracks

    • 15u30 – 17u: lokalen gecommuniceerd via Ufora.

 

Plenaire lezing

Het mediaparcours van Wouter Vandenhaute: "Waar zijn we in godsnaam mee bezig?"

  • 19u00 – 20u30, UFO
  • Als medeoprichter van Woestijnvis en voorzitter van de raad van bestuur van De Vijver Media – de groep boven Woestijnvis en de SBS-zenders Vier, Vijf en Zes – heeft Wouter Vandenhaute een indrukwekkend professioneel parcours afgelegd. Tijdens de lezing "Waar zijn we in godsnaam mee bezig?" gaat hij dieper in op hoe hij zijn parcours ervaren heeft.

Woensdag 23 oktober

Paralelle lezingen: 

  • Storytelling: Pieter-Jan Mollie (Thinkedge) & Justine Vergotte (Sonderland)
  • 9u00 – 10u30, Academieraadzaal, Aula - Volderstraat 9
  • Twee oprichters van een start-up delen hun expertise rond storytelling. Oprichter en CEO van start-up Thinkedge Pieter-Jan Mollie gaat dieper in op storytelling voor bedrijven. Justine Vergotte, oprichter van start-up Sonderland, heeft het over journalistieke producties voor nieuwsbedrijven.  

 

  •  Datavisualisatie: Koen Van den Eeckhout (Baryon) & Andries De Reyghere (Bits of Love)
  • 9u00 – 10u30, Zaal de Blauwe Vogel, De Krook
  • Hoe kan data op nieuwe en originele manieren gevisualiseerd worden? Met deze vraag gaan Baryon en Bits of Love, 2 jonge datavisualisatiebedrijven, dagelijks aan de slag. Baryon werd opgericht door Koen Van den Eeckhout na zijn doctoraat als fysicus en vanuit een voorliefde voor heldere wetenschapscommunicatie. Het bedrijf is maakt vooral (digitale) infographics, maar ook vaak gevraagd voor sketchnotes: live verslagen aan de hand van schetsen. Andries De Reyghere maakt met Bits of Love complexe informatie terug aantrekkelijk én effectief door middel van visualisaties, game technieken en interactie. Hij leverde onder andere de datavisualisaties voor de MobileDNA app.

 

 

Plenaire lezing

Innovatieve storytelling in fictie: Julie Mahieu

  • 11u00 – 12u30, Academieraadzaal, Aula - Volderstraat 9
  • Julie Mahieu is scenariste en kan heel wat vertellen over innovatieve storytelling. Ze werkte in het verleden voor Man Bijt Hond en De Ideale Wereld, maar is vooral gekend als scenariste (samen met Jonas Geirnaert) van de Vlaamse Serie ‘De Dag’. Ze werd recent bekroond met onder andere de Ensor voor Beste TV-serie en Beste TV-scenario.

Do-tracks: begeleide werknamiddag

  • 13u30-17u: lokalen gecommuniceerd via Ufora

Donderdag 24 oktober

Do-tracks: eindpresentaties 

  • 9u-10u30: lokalen gecommuniceerd via Ufora

 

Plenaire lezing

Platenlabels in een veranderend muzieklandschap: Charlotte De Mets

  • 11u00-12u30:Academieraadzaal, Aula - Volderstraat 9
  • Hoe gaan grote spelers binnen de muziekindustrie om met nieuwe uitdagingen en een steeds veranderende markt? Hoofd van afdeling Brand Strategy & Insights bij Warner Music Belgium Charlotte De Mets deelt haar inzichten over recente veranderingen binnen de muziekindustrie. En hoe een label als Warner daarop inspeelt.

Paralelle lezingen: 

  • Cinema in tijden van streaming: Eddy Duquenne
  • 16u00 – 17u15, Filmzaal Plateau
  • Hoe speelt Kinepolis in op de belevingseconomie? Welke impact heeft de opkomst van streamingplatformen zoals Netflix en Disney+? Op welke innovaties zet Kinepolis momenteel in? En welke rol kan Kinepolis spelen in de VS? CEO Eddy Duquenne geeft een blik binnen het rijlen en zeilen van de internationale bioscoopgroep.

 

  • Creative content and digital innovation: Pieter-Jan Pauwels & Vincent Schroeven
  • 16u00 – 17u15, Academieraadzaal, Aula - Volderstraat 9
  • Pieter-Jan Pauwels– Innovation Lead bij Foresight (Digipolis - Stad Gent) – denkt mee over hoe je met technologie slimmere ruimtes kan maken. Bij het Museum of Things for Peopleproject onderzocht hij hoe technologie de ervaring bij museabezoekers kan optimaliseren. Vincent Schroeven is creatief directeur bij Hurae, een agency gespecialiseerd in online communicatie. Als regisseur maakte hij o.a. aftermovies voor Pukkelpop & Rock Werchter, documentaires voor Canvas en een videoclip voor Black Box Revelation. Hij is ook het brein achter de beruchte Facebookpagina ‘Elke dag dezelfde foto van Kris & Dany’. Tijdens de lezing zal hij focussen op Smile Safari, het eerste pop-up Instagrammuseum in België.

 

Alumni testimonials

  • 17u20, Campus Aula
  • Oud-studenten getuigen over hun werk en wat ze hebben meegenomen uit hun master Communicatiewetenschappen. 


Locaties:

  • Journalistiek: Facultaire Raadzaal (Emile Braunschool)
  • Nieuwe Media en Maatschappij: Blauwe Zaal, Campus Aula
  • Communicatiemanagement: Auditorium D
  • Film- en Televisiestudies: Filmzaal Plateau

 

  • Aansluitend Alumnicafé in NEST (oude stadsbibliotheek). Meer info volgt later.

Vrijdag 25 oktober: Digital Economy Day

Als slotmoment van deze media-innovatieweek slaan we de handen in elkaar met Samsung en VRT.  Samen organiseren we de Digital Economy Day in de Aula in de Volderstraat. Op het programma staan een keynotes van bedrijven en academici.

Programma: zie Digital Economy day

Do-tracks

Tussen de lezingen door volgen de studenten ook een hands-on traject, de do-tracks. Studenten kunnen kiezen tussen een twintigtal tracks waarin ze praktisch aan de slag gaan met een digital skill zoals vlogging, podcasting, datavisualisatie, digital storytelling of 360° video. Deze modules worden aangeboden door externen, praktijkassistenten communicatiewetenschappen of interne onderzoekers.

Studenten dienen zicht hiervoor in te schrijven op Ufora (vanaf donderdag 26 september 2019 om 10u00).

De uren en de locatie van deze do-tracks worden door de begeleiders gecommuniceerd naar de studenten.

 

Solve for Tomorrow pitches

In het kader van de media-innovatieweek 2019 slaat Communicatiewetenschappen de handen in elkaar met Samsung. Deel van deze samenwerking is de Solve for Tomorrow pitches: een wedstrijd waarbij alle masterstudenten Communicatiewetenschappen worden uitgedaagd om op het podium te kruipen en in 7 minuten te pitchen hoe technologie sociale cohesie kan bevorderen.

In ruil biedt Samsung zeer mooie prijzen aan: de winnaar de pitch mag herhalen tijdens Wereldtentoonstelling in Dubai.

 

 

Agenda  

  • 26/9- 2/10: inschrijvingen 
  • 21-24/10 : Pitch Training as do-track
  • 25/10: Digital Economy Day: Pitch Time!

 

Gerelateerde inhoud