Media-innovatieweek 2018

Communicatiewetenschappen UGent organiseert jaarlijks de media-innovatieweek, waarbij experten reflecteren over digitalisering in media.

Vanuit Communicatiewetenschappen van de Universiteit Gent organiseren we jaarlijks de media-innovatieweek (#miw18), het is een week vol lezingen, debatten en workshops waarbij we masterstudenten laten kennismaken met belangrijke industriële en academische spelers in de innovatie scene. 

Dit jaar gaat deze week door van 22 tot 26 oktober 2018. Alle reguliere masterlessen worden die week geschrapt en vervangen door het programma.

miw18 programma

Alle lezingen, workshops en het slotmoment van de #miw18 op donderdagavond zijn verplicht voor masterstudenten communicatiewetenschappen.  

 

De lezingen die openstaan voor het brede publiek worden in onderstaande programma gemarkeerd met een *.

Maandag 22 oktober

*Plenaire opening #miw18
  • 11u tot 12u30, Ceremoniezaal Aula, Campus Aula
  • Plenaire opening door professor Sofie Van Bauwel
  • Plenaire lezing: Mark Deuze
  • We leven niet meer met media, maar in media. Media zijn voor ons als wat water is voor vissen: onvermijdelijk en onmisbaar. Onze mediacultuur is goud waard: de bedrijven die onze media maken - van Apple tot Samsung, van Time Warner tot Tencent - verdienen biljoenen aan ons. De vraag is, hoe we ons in dit mediageweld staande kunnen houden, zowel als burger en als media professional. In deze keynote gaan we in op de vragen hoe een goed leven in media eruit kan zien en wat er voor nodig is om te overleven als professionele mediamaker.

Introsessie Do-track 

  • 13u30-17u: lokalen gecommuniceerd via Minerva

Dinsdag 23 oktober

Parallelle lezingen

    • Panel met filmdistributeurs: Film on Demand: Digitalisering binnen het Belgische filmdistributielandschap
      • 11u00-12u30, Campus Aula, Filmzaal
      • Tijdens dit debat worden vier nationale filmdistributeurs bevraagd over de staat van het hedendaagse filmdistributielandschap. Specifiek gaan we in op hun ervaringen met de veranderingen in de sector en hoe digitalisering al dan niet een antwoord op deze uitdagingen kan bieden. Lumière, UniversCiné, Cinemember en Imagine Film gelden als sprekers van dienst.
    • Genademoorden in Oeganda door Luk Dewulf
      • 10u -12u45, Campus Aula, Aud C
      • In Oeganda worden kinderen met een beperking vaak vermoord door hun eigen moeder. "Mercy killing" of "genademoord" wordt het genoemd. Luk Dewulf, zelf vader van een kind met een beperking, maakte daarover voor "Vranckx" een reportage. Na de vertoning van de documentaire, vertelt Luk Dewulf zelf hoe het was om zo'n beklijvende getuigenis als journalist én als vader te filmen. Afsluiten doen we met een Q&A
*Lezing Digitalis + Debat met Thierry Geerts, Alexander De Croo en Pascale Van Damme
  • 11u-12u30: De Krook, De Blauwe Vogel
  • Thierry Geerts (CEO Google België) komt zijn boek Digitalis voorstellen. Daarna volgt een debat met Pascale Van Damme (Managing director Dell BeLux) en Alexander De Croo (minister van de digitale agenda).
  • Over het boek: Digitalis is een krachtig pleidooi om in deze tijden van digitalisering de angst opzij te schuiven en de vooruitgang te omarmen. De digitale revolutie heeft immense maatschappelijke, culturele en economische implicaties en stelt ons voor grote uitdagingen: we moeten niet minder dan de hele wereld heruitvinden. Maar de boodschap is positief: de technologische vooruitgang biedt unieke kansen om onze samenleving te verbeteren.
  • Het debat: Laten we de bevindingen van Thierry Geerts eens koppelen aan het genderdebat. Misschien is dat wel een interessante confrontatie? Waarom zijn zo weinig vrouwen geïnteresseerd in het aanvatten van ICT studies? Ongelijkheid? Jazeker! En die ongelijkheid zou ons wel eens zuur kunnen opbreken, redeneert Alexander De Croo. Want, deze eeuw wordt de meest disruptieve ooit. En om de stormen die op ons afkomen het hoofd te kunnen bieden, moet het aandeel van de vrouw in de maatschappij en de economie flink stijgen. Ook in onze digitale wereld?
*Plenaire lezing: Innovatie @ VRT Dieter Boen
  • 13u-14u30, Campus Aula, Academieraadzaal
  • Dieter Boen werkt al meer dan 12 jaar voor de VRT, daarbij is hij ook al meer dan 8 jaar bezig met allerlei vormen van innovatie in de VRT. Tijdens deze lezing doet Dieter uit de doeken hoe de VRT op het speerpunt van innovatie blijft.

Do tracks

  • 15u30-17u: lokalen gecommuniceerd via Minerva

Woensdag 24 oktober

*Plenaire lezing: Influencer Marketing door Maarten Kesteloot
  • 9u-10u30: Campus Aula, Academieraadzaal
  • Maarten Kesteloot had al snel door dat influencer marketing een zeer belangrijke rol speelt in branding. Hij is Co-founder en CEO van het bedrijf Influo, dat een software oplossing heeft ontwikkeld voor merken en andere instanties om deze influencer relaties op een efficiënte en effectieve manier te managen en onderhouden.

 

*Plenaire lezing: Shifting boundaries between PR and journalism (AR) door professor Daniel Jackson
  • 11u-12u30: Campus Aula, Academieraadzaal
  • In this talk I will give an overview of recent developments in the relationship between the promotional industries and journalism, and the blurred boundaries in between them. I will argue that whilst there are deep historical roots in the overlaps between PR, advertising and journalism, recent developments - particularly churnalism and native advertising - are worthy of our critical attention. The rapid advance of such phenomena are rooted in regulatory, economic and technological change, and therefore elude simple diagnosis or solutions. To move forward, I will stress that normatively, it is too easy to just look at these phenomena (usually in horror) through the eyes of journalism studies, and instead, we need to draw from multiple academic disciplines and industry perspectives. In so doing, we then might develop the conceptual tools to make better sense of them.

Do tracks: supervised werknamiddag

  • 13u30-17u: lokalen gecommuniceerd via Minerva

Donderdag 25 oktober

Do tracks: presentaties

  • 9u-10u30: lokalen gecommuniceerd via Minerva

Plenaire lezing: Trends in the media- and entertainment sector, John Porter

  • 11u30-12u30: Campus UFO, Meyer
  • De toekomst is digitaal, maar wat betekent dit voor ons als consument en de verschillende spelers in de Vlaamse mediasector? En wie zijn eigenlijk deze spelers en hoe spelen ze in op internationale tendensen? Go with the good flow? All-in? Als CEO van Telenet komt John Porter spreken over het reilen en zeilen van één van onze grootste mediaspelers en licht hij een tipje van de sluier over wat de toekomst in petto heeft, voor ons, voor Telenet en voor de Vlaamse mediasector. [lezing in het Engels]

Parallelle lezingen

  • Watching Post-television: Joke Hermes
    • 13u-16u, Campus Aula, Aud C
    • De digitalisering van broadcast mediacultuur brengt ons als kijkers in verwarring: kijken we nog ‘televisie’? Het antwoord op die vraag vereist dat we begrijpen wat televisie is en misschien moeten we wel heruitvinden wat televisie kan zijn. Een unieke mogelijkheid kortom voor media en cultuurwetenschappers om van grote waarde te zijn.
  • Journalistiek en dataviz/sociale media
    • 14u15-17u30, Campus Aula, Blauwe Zaal
    1. DEEL I Leenke De Donder: Datavisualisatie en journalistiek
      • Zelfs na een grondige dataverzameling, -cleaning en -analyse is het mogelijk dat je er als journalist alsnog in slaagt om je artikel te verpesten door je data verkeerd te visualiseren. In deze gastlezing kijken we naar de mogelijke valkuilen, maar ook de morele waarden en transparantie waar je als journalist rekening mee dient te houden om correct over data te communiceren en publiceren.
    2. DEEL II Kristof Boghe: Journalistiek en sociale media
      • Sociale media zijn ondertussen uitgegroeid tot volwaardige kanalen voor strategische politieke communicatie. Vooral Twitter, met zijn nadruk op korte en scherpe uitspraken, drukt zijn stempel op het publieke debat en oefent een niet te ontkennen invloed uit op de nieuwsagenda. De journalistiek heeft in deze tijden van #FakeNews dan ook nood aan een analytische blik om zichzelf niet te verliezen in deze gigantische stroom aan informatie. Binnen dit kader analyseren we tijdens deze lezing een grote hoeveelheid tweets van Vlaamse politici. Hierbij gaan we op zoek naar semantische patronen, met als doel om de strategische communicatie van de Vlaamse politieke partijen in kaart te brengen. Binnen een context waarbij de pers steeds meer onder druk komt te staan door politici die openlijk de oorlog verklaren met de 'mainsteam media', zijn zulke analytische vaardigheden een must voor elke journalist.
  • Digital Marketing
    • 13u30-17u00: Campus Aula, Academieraadzaal
      1. DEEL I (13u30-15u) Jan Algoed: About Cats and Ads - Trends & Evolutions in Digital Marketing
        • Jan Algoed is chief of digital stuff bij Havas, en praktijkassistent marketingcommunicatie en consumentengedrag aan de vakgroep Communicatiewetenschappen van de Universiteit Gent. In zijn lezing geeft hij een overzicht van de opportuniteiten en problemen waar marketeers mee te maken krijgen in een steeds digitaler wordend landschap, alsook hoe ze er mee (zouden moeten) omgaan.
      2. DEEL II (15u30-17u) Evert Van den Broeck: Social media strategy
        • Evert Van den Broeck werkt als digitale marketeer bij Wunderman en schrijft daarnaast een doctoraat rond de effectiviteit van reclame op sociale media aan de Universiteit Antwerpen. In zijn lezing staat hij stil bij hoe bedrijven sociale media strategisch kunnen inzetten.

Alumni testimonials

  • 18u00, Campus Aula en De Krook
  • Oud-studenten getuigen over hun werk en wat ze hebben meegenomen uit hun master Communicatiewetenschappen.
    • Film & tv: De Krook, Zaal Muide (verdiep -1, bereikbaar via bib)
    • Journalistiek: De Krook, Co-creatieruimte (verdiep -2, niet bereikbaar via bib)
    • Nieuwe Media en Maatschappij: De Krook, Zaal Vos (verdiep -1, bereikbaar via bib)
    • Communicatiemanagement: Campus Aula, Academieraadzaal

Digital Economy Day (26/10)

Als slotmoment van deze media-innovatieweek slaan we de handen in elkaar met Samsung, samen organiseren ze de Digital Economy Day in het ICC. Op het programma staan een panelgesprek tussen bedrijven en academici.

  • Congrescentrum Gent ICC, Van Rysselberghedreef 2, 9000 Gent (Bereikbaarheid)

Programma

  • Voormiddag: keynotes en panelgesprek
    • 9u30: Intro door moderator Indra De Witte
    • 9u40: Keynotes
      1. Voormalig vice-rector Freddy Mortier
      2. Vice-President Samsung Benelux Lukas Schmeink
      3. Student(e) comwet
      4. Interview Isabel Albers
    • 11u30: Panelgesprek Making sens out of data
      1. Samsung data expert Rick Assies
      2. Panelgesprek (Maatschappij - Industrie - Academia) met Jeroen Lemaire (In the Pocket), professor Eva Lievens (rechten UGent) en Fredo Desmet (VRT)
  • Lunch
  • Namiddag: Battle + wrap-up miw18
    • Samsung Innovation Battle
    • Comedian vat de dag samen
    • Wrap-up door UGent

Do-tracks

Tussen de lezingen door volgen de studenten ook een hands-on traject, de do tracks. Studenten kunnen kiezen tussen een twintigtal tracks waarin ze praktisch aan de slag gaan met een digital skill zoals vlogging, podcasting, datavisualisatie, digital storytelling of 360 video. Deze modules worden aangeboden door externen, praktijkassistenten communicatiewetenschappen of interne onderzoekers.

Studenten dienen zicht hiervoor in te schrijven op Minerva.

De uren en de locatie van deze do-tracks worden door de begeleiders gecommuniceerd naar de studenten.

Samsung Innovation Battle

Samsung daagt UGent-studenten uit om ultieme campagne te pitchen om gebruikers en/of bedrijven te overtuigen van Intelligence of Things (IoT)-producten.

In het kader van de media-innovatieweek 2018 slaat Communicatiewetenschappen de handen in elkaar met Samsung. Deel van deze samenwerking is de Samsung Innovation Battle: een wedstrijd waarbij alle UGent-studenten worden uitgedaagd om op het podium te kruipen en in 5 minuten dé ultieme Samsung Experience te pitchen. 

In ruil biedt Samsung zeer mooie prijzen aan: €1500 aan reisbudget of Samsung Galaxy Note 9.

Meer informatie en inschrijven

Agenda

  • 5/10: inschrijven
  • 17h45: Brainstorm session @ Ghent design factory
  • 15/10 17h45: elaborating on idea @ Ghent design factory
  • 19/10 23h59: Deadline onepager
  • 22-25/10 : Pitch Training as do-track
  • 26/10: Digital Economy Day: Pitch Time!

Gerelateerde inhoud