Francqui Leerstoel 2019-2020 - Inaugurele les 07/12/2020

(19-11-2020)

Prof. dr. Rik Van de Walle, rector Universiteit Gent
Prof. dr. Mieke Van Herreweghe, vicerector Universiteit Gent
Prof. dr. Herwig Reynaert, decaan faculteit Politieke en Sociale Wetenschappen
Prof. dr. Sofie Van Bauwel, vakgroepvoorzitter vakgroep Communicatiewetenschappen
Prof. dr. Liselot Hudders, promotor, onderzoeksgroep Centrum voor Persuasieve Communicatie
Nodigen u uit voor de inaugurele les en de daaropvolgende lessenreeks van de Francqui Leerstoel 2019-2020

Titularis: Prof. dr. Esther Rozendaal 

Behavioural Science Institute, Radboud Universiteit Nijmegen, Nederland

 

Inaugurele les - Media-empowerment: Op eigen kracht naar mediawijs gedrag

Media bieden ons veel kansen wat betreft communicatie, entertainment en informatie, maar er zijn ook risico’s voor ons welzijn en onze veiligheid. In deze lessenreeks kijken we onder andere naar sociale media en gameverslaving, nepnieuws en andere vormen van desinformatie, en verborgen vormen van reclame. Het doel is de mediawijsheid van studenten te ontwikkelen en hen een reeks strategieën te leren die zij kunnen gebruiken om optimaal te profiteren van de kansen die media bieden, en zich tegelijktijdig ook te wapenen tegen de risico’s. In de lessenreeks wordt ook besproken wat scholen, regelgevers en mediaproducten kunnen doen om jongeren te empoweren zich online op een mediawijze manier te gedragen.

De inaugurele les vindt online plaats op maandag 7 december via Zoom. Gelieve je in te schrijven via onderstaande link vóór 4 december om 17u.  De zoomgegevens worden na registratie opgestuurd.

https://webappsx.ugent.be/eventManager/events/LeerstoelFrancqui 

 

Esther Rozendaal is universitair hoofddocent Communicatie en Media bij het Behavioural Science Institute aan de Radboud Universiteit. Esther onderzoekt hoe kinderen en jongeren empowered kunnen worden om op een autonome, gezonde en veilige manier met media en reclame om te gaan. In haar onderzoek richt ze zich enerzijds op educatieve interventies. Specifiek onderzoekt zij educatieve interventietechnieken die succesvol zijn in het stimuleren van het mediawijze gedrag van kinderen. Aan de andere kant richt ze zich op regulerende interventies. Zij onderzoekt bijvoorbeeld hoe sponsorvermeldingen in online commerciële media-inhoud (zoals gesponsorde influencervideo's) effectief kunnen zijn in het activeren van de reclamewijsheid van kinderen en tieners.