Career Days aan de Faculteit Politieke en Sociale Wetenschappen

Wat:

De Careerdays bestaan uit het basistraject waarbij je tijdens de drie basis stappen de basis leert rond solliciteren.  Zo kom je meer te weten over de arbeidsmarkt  en ontdek je welke talenten en skills je hebt opgebouwd. Dit korte traject kan je volgen naast je masteropleiding, en bovendien ontvang je na de drie sessies een getuigschrift ‘Career Traject’, wat een extra troef kan zijn op de arbeidsmarkt.

Op aanvraag van studenten, die vorige jaren deelnamen, zorgen wij voor extra workshops zoals een speedcourse CV schrijven & LinkedIn,  een workshop selectiegesprekken en selectietesten of plannen we een bedrijfsbezoek aan werkgevers die jullie recruteren.

Voor wie:

Alle Master en SLO studenten binnen de faculteit Politieke en Sociale Wetenschappen

Waarom:

-> Om jezelf te een ideale startpositie te geven in de arbeidsmarkt!
-> Om je communicatieskills bij solliciteren te oefenen!
-> Om te weten welke competenties je expliciet moet in the picture zetten.

Inhoud van de sessies:

Stap 1: Speeddating met alumni


•    Per opleiding nodigen we een aantal afgestudeerden uit, die vertellen over hun job en het traject daarnaartoe. Via speeddate gesprekken krijg je een beeld  welke kennis en competenties uit jullie opleiding nuttig zijn op de arbeidsmarkt.


DATA:
•    13 februari: Speeddate Communicatiewetenschappen vanaf 20u - Locatie: Den Abt  (vergaderzalen boven)
•    19 februari: Speeddate Internationale en Nationale Politiek vanaf 20u - Locatie: Den Abt  (vergaderzalen boven)

•    20 februari: Speeddate Sociologie en EU-studies vanaf 20u - Locatie: Geuzenhuis (Zuilenzaal en Zolderzaal)
                

Stap 2: Training Loopbaandenken

•    In deze interactieve workshop leg je jezelf en ambities op de rooster en word je voorbereid op een sollicitatiegesprek (max. 30 studenten per workshop).


->  Wie ben ik?
->  Wat wil ik?
->  Waar wil ik naartoe?
->  Welke job past bij me?
->  Kan ik die onder de kerktoren vinden?
->  Hoe pak ik een sollicitatiegesprek aan?
->  Aan welk loon mag ik me verwachten?
->    …

DATA:
•    25 februari : Workshop Loopbaandenken  -  FOCUS Afstudeerrichtingen Politieke Wetenschappen en Sociologie
•    28 februari : Workshop Loopbaandenken – FOCUS Afstudeerrichtingen Politieke Wetenschappen en Sociologie

•    26 februari: Workshop Loopbaandenken - FOCUS Afstudeerrichting Communicatiewetenschappen

•    28 februari: Workshop Loopbaandenken - FOCUS Afstudeerrichting Communicatiewetenschappen

OPGELET: er zijn beperkte plaatsen!Inschrijven kan Minerva (cursus KX00020A, module reservaties)

 

Extra activiteiten:

  • Workshop 'Selectiegesprekken en technieken' 

OPGELET: Studenten die deelgenomen hebben aan de workshop Loopbaandenken krijgen als eerste kans om hieraan deel te nemen.

  • Workshop 'Speedcourse CV schrijven en LinkedIn'
  • Bezoek aan het FOD Buitenlandse Zaken en ....

Stap 3: Slotevent 20 maart 2019 - MUST ATTEND MEETING!


•    Op 20 maart vanaf 13.30u. komen VDAB, Vlaanderen en andere relevante organisaties naar ons toe.  We maken solliciteren heel concreet!

  • Aanbod workshops: START 13.30u
        • Wat doen na afstuderen ... (Toelichting door VDAB).

Wat is beroepsinschakelingstijd?

Moet ik me inschrijven als werkzoekende?

Wat zijn mijn rechten en plichten als werkzoekende?

Gebruik van online tools zoals 'Mijn loopbaan', VICK, my coach & mentor.

 

        • Werken bij de overheid (Toelichting door Vlaamse Overheid).

Soorten jobs, locaties, selectieprocedures & diversiteit bij de Vlaamse overheid.

  • Op de jobbeurs (vanaf 14.30u) staan er standjes waar info te verkrijgen is rond solliciteren, proberen we je CV te optimaliseren of staan bedrijven/organisaties/selectiebureaus die nu (of binnenkort) op zoek zijn naar masters communicatie, sociologie of politieke wetenschappen.

 

Waar & Wanneer: Op 20 maart 2019 vanaf 13.30u op de Campus Aula, (Aula en Peristillium) Volderstraat 9, 9000 Gent


Verplichte deelname aan slotevent! Inschrijven vooraf is niet nodig. (vrijstelling bij Erasmus uitwisseling in 2de semester)

Contact: