Liselot Casteleyn

Biografie

Liselot CasteleynLiselot Casteleyn (zij/haar) is doctoraatsonderzoeker bij de onderzoeksgroep Migratierecht (MIGR), en lid van het interfacultair Centrum voor de Sociale Studie van Migratie en Vluchtelingen (CESSMIR) en het Centrum voor de Rechten van de Mens (HRC). Gedreven door kritische queer en post-koloniale inzichten, focust haar onderzoek op seksuele oriëntatie en gender identiteit (SOGI) rechten in de Belgische asielprocedure. Onder toezicht van prof. Ellen Desmet en prof. Marlies Casier, zal ze de complexiteit van queer migratienarratieven analyseren door zowel de narratieven die SOGI vluchtelingen construeren om hun rechten op te eisen, als de narratieven van staatsactoren om hun rechten te beoordelen, centraal te stellen in haar onderzoek.

Ze studeerde af als Master in de criminologische wetenschappen (2017) en Master in conflict and development (2019). Liselot spendeerde één semester van haar master in het buitenland, aan de University of Kent in Canterbury. Tijdens haar studies ontdekte ze haas passie voor kritisch maatschappelijk onderzoek, wat tot uiting komt in haar thesissen over de Arabisch-Europese Liga en de Keniaanse LGBTIQ+ beweging.

Voordat ze begon te werken als doctoraatsonderzoeker, werkte Liselot als wetenschappelijk medewerker bij het Institute for International Research on Criminal Policy (IRCP) aan de Universiteit Gent. Daarnaast heeft ze de kans gehad om kennis te maken met en te werken voor twee sociaal geëngageerde organisaties, eerst als arbeidstrajectbegeleider bij vzw JES en later als stafmedewerker VTO bij HUURpunt vzw.