Ruben Wissing

Ruben Wissing

Ruben Wissing is doctor in de rechten en praktijkjurist migratierecht. Hij voltooide een doctoraat over de bescherming van vluchtelingen in Marokko vanuit een multidisciplinair perspectief aan de Universiteit Gent. Momenteel werkt hij als zelfstandig consultant in asiel- en migratierecht en -beleid. Hij is ook praktijkassistent aan de Universiteit Gent voor het vak Recht en Samenleving en voor de legal clinic  Migratierecht.

Ruben studeerde rechten in Leuven en Madrid, en heeft ook een bachelor in de filosofie. Hij werkte als advocaat migratie- en asielrecht en als juridisch medewerker en beleidscoördinator bij verschillende Belgische non-profitorganisaties en als zelfstandig consultant voor Europese ngo's en de VN-vluchtelingenorganisatie (UNHCR), en was medeoprichter van de vzw NANSEN.

Rubens onderzoeksinteresses situeren zich op het raakvalk van vluchtelingen- en asielrecht, mensenrechten, migratiestudies, sociologie, geschiedenis en filosofie. Zijn academisch werk omvat doctrinaire analyse, socio-juridisch onderzoek, kritische en postkoloniale perspectieven en alternatieve kennisproductie. Hij is verbonden aan de onderzoeksgroep Migratierecht (MigrLaw), het Human Rights Centre (HRC) en het Centrum voor de Sociale Studie van Migratie en Vluchtelingen (CESSMIR) aan de Universiteit Gent, en het Refugee Law Initiative (RLI) aan de School of Advanced Study van de University of Londen.