UGent opnieuw de sterkste in pleitwedstrijd Grondwettelijk Recht

(11-05-2026) Op vrijdag 8 mei 2026 vond de finale plaats van de Sébastien van Drooghenbroeck Moot Court Grondwettelijk Recht. Het UGent-team won voor het tweede jaar op rij de pleitwedstrijd.

De Sébastien van Drooghenbroeck Moot Court Grondwettelijk Recht brengt jaarlijks teams van alle Belgische rechtenfaculteiten samen rond een fictieve zaak voor het Grondwettelijk Hof. Het UGent-team, bestaande uit Laura Van Laeren, Florian Hellinck en Thibault Brackx, overtuigde de jury unaniem en haalde het in de finale van de Universiteit Hasselt. 

Beschermende observatiemaatregel

Dit jaar draaide de casus rond een wetsvoorstel met een bepaling die voorziet in een verplichte beschermende observatiemaatregel voor zwangere vrouwen met een ernstige verslavingsproblematiek. Daarbij stonden het recht op persoonlijke vrijheid (artikel 12 van de Grondwet) en het recht op respect voor de persoonlijke levenssfeer (artikel 22 van de Grondwet) centraal. 

Het UGent-team verdedigde tijdens de wedstrijd het standpunt van de ministerraad.

Begeleiding

De overwinning is uiteraard de verdienste van de studenten. Het team werd begeleid door hoofdcoach Dylan Couck en tweede coach Mathieu Leloup. Ook Indy Goetelen, Vincent Verbelen, Jürgen Vanpraet, Toon Moonen, Laurens Lavrysen en Kristof Caluwaert droegen met hun expertise bij aan de voorbereiding van het team.

Lees meer artikels over: