Een Leerstoel oprichten aan de UGent: hoe werkt het?

(04-05-2023) Bedrijven of organisaties die wetenschappelijk onderzoek of onderwijs willen financieren, kunnen dat doen via een leerstoel. Het is een samenwerking met de universiteit rond nieuwe ontwikkelingen in domeinen die van belang zijn voor de maatschappij.

Wat is een leerstoel?

Bij een leerstoel werken UGent-onderzoekers en/of -docenten samen met één of meerdere, externe partners. Het kan daarbij gaan om bedrijven, organisaties of privépersonen. De partners financieren (een deel van) het onderzoek of de onderwijsactiviteit, en worden nauw betrokken bij de werking van de leerstoel. Zo worden partners bijvoorbeeld op de hoogte gehouden van relevante onderzoeksresultaten. De onderzoeksgroep koppelt in dat geval regelmatig terug, maar behoudt wel de academische vrijheid. De financierende partner kiest de naam van de leerstoel. Dat kan bijvoorbeeld de naam zijn van een bedrijf of van een persoon die men wil eren.