Vragen en opmerkingen Studenten

(11-12-2019)

Het eerste semester werken met Ufora zit er bijna op. Net zoals voor de lesgevers was dit voor zij die gewoon waren om met Minerva te werken niet altijd eenvoudig. Bovendien zijn er ook een aantal zaken die kunnen verbeterd worden voor zowel de studenten als lesgevers. Via de vertegenwoordiging van de studenten in de Ufora stuurgroep en via de studentenraad ontvingen we recent een overzicht van een aantal door studenten aangekaarte problemen en suggesties:

Cursussen Groeperen

Het is handig voor studenten om zelf de cursussen te kunnen groeperen. Zo kunnen ze bijvoorbeeld de cursussen van hun vakken uit het ene semester in een afzonderlijke map steken, die ze bovenaan plaatsen. 

Ufora

Op Ufora kan je naar je cursussen gaan door in de minibalk op de wafelijzer knop te klikken of door te klikken op een tegel in de Cursussen widget. In de lijst met cursussen die je ziet na klikken op het wafelijzer kan je de cursussen vastpinnen. Vastgepinde cursussen verschijnen steeds bovenaan in de lijst.

We merken dat niet veel studenten gebruik maken van de cursussen widget (tweede optie). Deze optie heeft als voordeel dat de cursussen gegroepeerd worden volgens academiejaar en bovendien wordt ook een aangepast tabblad voorzien voor infosites, non-oasis cursussen en xtra cursussen. Vermoedelijk wordt deze widget momenteel te weinig gebruikt omdat de welkom boodschap ervoor zorgt dat de widget enkel zichtbaar is nadat men op de Ufora homepagina naar beneden heeft gescrold. Binnenkort zal de welkom boodschap verwijderd worden waardoor we hopen dat meer studenten zullen gebruik maken van de widget. Het zelf groeperen of ordenen van cursussen in de widget is momenteel niet mogelijk. Deze functionaliteit werd wel voorgesteld via de Brightspace Community door ander gebruikers en het Ufora team volgt dit verder op.

Beschikbaarheid cursussites voor zelf-inschrijving

Cursussites zijn niet langer default zichtbaar voor alle studenten, daardoor is het bijvoorbeeld onmogelijk om tijdens het samenstellen van het curriculum of het kiezen van studierichtingen al eens in de cursussites van de vakken te gaan snuisteren om meer zicht te krijgen op de inhoud van een vak. 

Ufora:

Het klopt inderdaad dat lesgevers nu expliciet in de instellingen van hun cursus moeten aanduiden dat een student zich kan inschrijven voor een cursus. In onze communicatie naar de lesgevers hebben we meermaals opgeroepen om dit te doen maar we hebben gemerkt dat niet alle lesgevers dit ook hebben gedaan. Momenteel is het niet mogelijk om deze optie standaard voor elke cursus aan te zetten. We hebben dit probleem met Brightspace besproken en ze hebben aangegeven dat dit in de nabije toekomst zal opgelost worden. Dit zal hoogstwaarschijnlijk geen invloed meer hebben op de cursussen van het huidige academiejaar maar we streven er wel naar om voor alle cursussen vab het volgende academiejaar dit standaard aan te zetten.

Uitschrijven voor een cursus

Momenteel kunnen studenten zich niet zelf uitschrijven voor cursussites. Wanneer je dus om welke reden dan ook jezelf inschrijft voor een cursussite, kan je niet gewoon zelf terug uitschrijven waardoor je alle meldingen krijgt en de meldingen die wel relevant zijn, soms verloren gaan. 

Ufora:
Goed nieuws, dit lukt sinds 1 december wel. Indien je je hebt ingeschreven voor een cursus via Ufora > Inschrijven cursus, kan je via dezelfde tool je ook uitschrijven voor deze cursus. Je zoekt hiervoor naar de cursus in kwestie, Ufora zal vervolgens aangeven dat je reeds bent ingeschreven in de cursus en biedt de mogelijkheid om je uit te schrijven.
Opgelet: Het is via Ufora nooit mogelijk om je uit te schrijven voor cursussen waarvoor je officieel bent geregistreerd via OASIS.

Meldingen

Als je nieuwe meldingen hebt dan heb je een symbooltje dat dit aangeeft. Als er meerdere meldingen zijn en je bekijkt er 1 van dan is het echter moeilijk om te zien welke er nog nieuw waren en kan je er dus gemakkelijk over het hoofd zien. Meldingen zoals docenten nu te zien krijgen op het vak op de homepagina zouden ook zeer nuttig zijn voor de student. Zo kunnen zij per vak zien of er nieuwigheden zijn toegevoegd aan de cursussite.

Ufora:

Het klopt dat het rood bolletje verdwijnt van zodra dat je de lijst met meldingen hebt geopend. Voor de studenten is het waarschijnlijk logischer dat het rood bolletje pas verdwijnt indien de lijst met meldingen leeg is. De lijst met meldingen kan wel gebruikt worden want de melding horende bij een bepaalde cursus zal maar verdwijnen indien je ook naar deze cursus gaat. 

De meldingen voor studenten gegroepeerd volgens cursus zijn beperkt. Momenteel krijgt men via de cursussen widget en de update widget enkel een melding bij ongelezen forum posts en niet uitgevoerde testen. In de toekomst zullen we dit trachten de studenten beter te informeren door:

  • De Pulse app meer te promoten bij studenten.  Deze app is voornamelijk nuttig voor meldingen en opvolgen van events.
  • lesgevers meer te informeren over hoe de studenten worden op de hoogte gehouden over updates. En ze erop attent maken dat het ook nuttig is voor belangrijke updates een aankondiging aan te maken.

Aangaande meldingen voor studenten zijn er ook heel wat mogelijke verbeteringen voorgesteld via de Brightspace community. Natuurlijk worden deze suggesties ook verder opgevolgd. 

Niet gebruikte tools

In de vakken is er nu veel te veel info. Er zijn lesgevers die bepaalde zaken nooit gebruiken (bv. tests, discussies, …) maar al die iconen blijven altijd staan. Zou het niet mogelijk zijn om iconen van niet-gebruikte items te verbergen of te schrappen.

Ufora:
De lesgever kan ervoor zorgen dat bepaalde tools via de cursus toolbar niet meer beschikbaar zijn. Het klopt dat we dit niet hebben aangemoedigd want voor het eerste semester was het belangrijk om voor elke cursus een uniforme weergave te hebben. We zullen dit verder bespreken met onze collega’s van DOWA en eventueel kunnen we dit bijsturen. Vermoedelijk zijn veel lesgevers er zich niet van bewust dat ze bepaalde tools kunnen verbergen.

Voortgang Indicator

In de inhoudtool staat er bovenaan altijd “voortgang” en daar staat dan een percentage bij. Ten eerste klopt dat percentage van die voortgang niet altijd, het ding maakt sprongetjes. Ten tweede zorgt dit voor bijzonder veel stress bij studenten die constant het gevoel hebben dat ze zaken missen: dat percentage dat niet op 100% staat, al de notificatiemails die binnenkomen… Blijkbaar ervaart men dit als zeer confronterend en dus zeer stresserend (het gevoel dat men altijd achter loopt).

Bij het downloaden van documenten enz. staat er bovenaan altijd “voortgang” en daar staat dan een percentage bij. Ten eerste klopt dat percentage van die voortgang niet altijd, het ding maakt sprongetjes. Ten tweede zorgt dit voor bijzonder veel stress bij studenten die constant het gevoel hebben dat ze zaken missen: dat percentage dat niet op 100% staat, al de notificatiemails die binnenkomen… Blijkbaar ervaart men dit als zeer confronterend en dus zeer stresserend (het gevoel dat men altijd achter loopt).

Ufora:
De voortgang indicator wordt nu in de meeste cursussen weergegeven omdat de lesgevers zich er niet van bewust zijn dat men bij het toevoegen van inhoud steeds moet nadenken of dit item verplicht is of niet. Standaard staat dit nu op verplicht en dit heeft als gevolg dat de voortgang indicator wordt weergegeven voor studenten. Na overleg meet DOWA hebben we beslist om dit bij de start van het tweede semester aan te passen. Standaard worden inhoudsitem als “Niet-verplicht” toegevoegd.

Limiet studentenhomes

In de homes is er een VPN-limiet. Vroeger was dat geen probleem omdat Minerva en de lesopnames niet onder die limiet vielen (want binnen UGent-net). Nu blijkbaar wel en men vreest dat men in de homes in de examenperiode boven die limiet zal uitkomen. 

Ufora:
Klopt inderdaad dat door de overstap naar een externe leverancier we nu niet meer kunnen aangeven dat Ufora verkeer niet onder de limiet valt. Een eenvoudige oplossing is wel Ufora en de lesopnames benaderen via Athena. Momenteel is men binnen de UGent ook aan het bekijken of het niet beter is om studenten via een externe provider internet toegang te geven in de studentenhomes