Accommodatie voor uitwisselingsstudenten

** For an English version, click here

Aanvraagvoorwaarden

Om huisvesting aan te vragen, moet u de aanvraagprocedure voor een uitwisseling opstarten in OASIS.

Alleen studenten met een "letter of invitation" voor exact 1 semester kunnen huisvesting aanvragen.

Afdeling Huisvesting zal je aanvraag in behandeling kunnen nemen zodra je aanvaard bent als uitwisselingsstudent aan de UGent.

• Kom je niet in aanmerking voor een verblijf in de studentenhomes, zijn onze studentenhomes niet jouw ‘cup of tea’ of zijn ze volgeboekt, dan kun je op zoek naar een passende wooneenheid op de particuliere huurmarkt.
  • Kijk op onze webpagina voor meer info over de private markt.

Locatie en huurprijs van de wooneenheden

Update februari 2023: er zijn nog wooneenheden vrij in Home Boudewijn en in de Stad Brugge

Bekijk de locatie van de belangrijkste campussen van de UGent op deze map van Gent.

De homes op site Kantienberg zijn verbonden via een loopbrug op de eerste verdieping en hebben onderling geen verschillen. Alle wooneenheden hebben een eigen douche en toilet en zijn 15m² groot. Je deelt een keuken per 25 studenten.

Het merendeel van de bewoners zijn internationale studenten.

481 EUR/maand

Geen waarborg opgevraagd wegens technische redenen

In deze homes zitten hoofdzakelijk Belgische studenten.

375 EUR/maand

Waarborg: 160 euro

Het merendeel van de bewoners zijn internationale studenten.

485 EUR/maand

Geen waarborg opgevraagd wegens technische redenen

Huurvoorwaarden

Indien je een aanvraag indient voor een wooneenheid, dan ga je akkoord met de volgende voorwaarden:

Huur

• De huur is verschuldigd vanaf de aanvang van de gereserveerde periode. De huurder is verplicht de toegewezen woonruimte voor de duur van de huurovereenkomst te behouden.
    • De kosten voor het verbruik van water, elektriciteit en verwarming, verstrekking van bedlinnen, schoonmaak van de gemeenschappelijke ruimtes, reparatieservices en gebruik van internet zijn inbegrepen in de maandelijkse huurprijs.
    • U ontvangt maandelijks een factuur per e-mail, waarbij de betaalinstructies worden verduidelijkt. De waarborg wordt op uw eerste factuur in rekening gebracht.

Huurperiode

• Alleen studenten met een uitnodigingsbrief voor één semester kunnen huisvesting aanvragen.

• Inchecken is niet mogelijk in het weekend, met uitzondering van de weekenden in februari en september.

Wijzigingen en annuleringen

• Alle wijzigingen en annuleringen, cfr. het intern reglement, dienen schriftelijk te gebeuren, met opgave van de reden en voorzien van de nodige bewijsstukken.

• Indien je je aanvraag annuleert nadat een wooneenheid werd toegewezen door Afdeling Huisvesting (waarop je een bevestigingsmail ontvangt), worden er administratieve kosten van € 75,00 in rekening gebracht.

• Indien je een getekend contract wil verbreken, nog voor de ingangsdatum van het contract, wordt een vergeoding van twee maanden huur aangerekend,.
      • Een vrijstelling wordt verleend aan aanvragers die niet voldoen aan de voorwaarden om in het studiejaar waarvoor zij een aanvraag hebben ingediend te mogen huren en dit tijdig aan de Afdeling Huisvesting doorgeven.

• Een ‘no-show’ of weigering om het contract te tekenen staat gelijk aan een annulering waarvoor er administratieve kosten van 75 euro in rekening worden gebracht. In dit geval zijn er geen vrijstellingen mogelijk.

• Vanaf de ingangsdatum van de huurovereenkomst kan de huurder de huurovereenkomst enkel opzeggen als je je studies en aldus inschrijving aan de UGent beëindigt. De opzegtermijn bedraagt 1 maand en gaat in op de eerste dag van de maand volgend op de ontvangst van de kennisgeving (e-mail of brief).

Een wooneenheid aanvragen

• Academiejaar 2022-2023
      Alleen studenten met een "letter of invitation" voor exact 1 semester kunnen huisvesting aanrvagen.

Start je uitwisselingsregistratie hier

waarna je in Oasis ook een huisvestingsaanvraag kan indienen.

• Vergeet niet de bovenstaande voorwaarden te lezen voordatje een aanvraag indient

(Als je een PhD-uitwisselingsstudent bent, moet je je ook via deze sollicitatieprocedure aanmelden. Dan gelden echter de voorwaarden voor PhD-studenten)

• Kom je niet in aanmerking voor een verblijf in de studentenhomes, zijn de homes niet jouw ‘cup of tea’ of zijn ze volgeboekt, dan kun je op zoek naar een passende wooneenheid op de  private kamermarkt. Kijk op onze website voor meer informatie over particuliere woningen.

Meer informatie of vragen?

Voor meer informatie over de universiteit kunt u contact opnemen met accommodatie@UGent.be, tel. +32 (9) 264 71 12