Internet op de homes: FAQ

Huisregels, configuratiedata en contactgegevens bij problemen met het connecteren met het internet in een Universitaire Home.

Verbinding via kabel

1. Stel je computer zo in dat de IP-instellingen (IP-adres en DNS-serveradres) automatisch worden toegewezen.
    Dit is meestal standaard het geval. Als je kan surfen naar hotspot.studenteninternet.be is dit in orde.
  2. Voor deze homes is het niet nodig om eerst een VPN-verbinding op te zetten.
    Let op, voor VPN gelden er bandbreedtebeperkingen!
  3. Beveilig je computer en hou rekening met de maatregelen tegen illegaal gebruik van het netwerk
  4. Het gebruik van het internet is verbonden aan enkele huisregels!

Wifi

1. Kies het netwerk 'eduroam' en vul uw loginnaam@ugent.be (of e-mailadres) en uw UGent wachtwoord in wanneer u het login venster te zien krijgt

(VERGEET "@ugent.be" NIET toe te voegen als u uw loginnaam gebruikt).

2. De eerste maal dat u verbinding maakt, komt de vraag of u het certificaat dat door het netwerk wordt aangeboden vertrouwt. Dit is een normale veiligheidsvraag. Het certificaat is TERENA SSL CA 3. De "radius server" is ugnps.UGent.be.

Accepteer het certificaat.

3. Wanneer je je wachtwoord wijzigt, zal je daarna het Eduroam profiel moeten verwijderen en opnieuw verbinden.
  4. Technische info aan UGent:
  • Netwerknaam/SSID: eduroam (let op: kleine letters) (wordt gebroadcast)
  • Beveiligingstype: WPA2 in combinatie met IEEE 802.1X (deze combinatie wordt soms aangeduid als WPA2-Enterprise)
  • Versleutelingstype: AES
  • Authenticatiemethode: PEAP
  • Authenticatieprotocol: MSCHAP / Sub authenticatie methode: EAP-MSCHAP V2

Gedetailleerde instellingen per type toestel en/of besturingssysteem.

5. Het gebruik van het internet is verbonden aan enkele huisregels!

Problemen

Voor een snelle opvolging, contacteer de gebruikersondersteuning van studenteninternet.
T +32 9 395 60 00

Kan een buur wel connecteren in jouw kamer, maar jij niet, dan ligt het probleem aan jouw toestel. Ga dan even langs bij de DICT Helpdesk.