Unity Technologies neemt Graphine over

(19-03-2019) UGent spin-off Graphine is overgenomen door Unity Technologies

Graphine is wereldwijd bekend om zijn streaming- en compressietechnologie die wordt gebruikt om de grafische kwaliteit van videogames en interactieve 3D-toepassingen te verbeteren. Graphines R&D-afdeling in Gent gaat door met het ontwikkelen van state-of-the-art streamingtechnologie.

"Wij zijn erg verheugd onze technologie en knowhow beschikbaar te kunnen stellen aan de enorme gebruikersbasis van het ontwikkelingsplatform van Unity”, zegt Aljosha Demeulemeester, CEO van Graphine.

“Streaming is een essentiële technologie voor zeer meeslepende en gedetailleerde virtuele werelden. Daarnaast blijft de videogame-industrie groeien. Met behulp van virtual reality en augmented reality heeft interactieve 3D een revolutie teweeg gebracht in vele industrieën. Unity is succesvol geweest in het democratiseren van de gameontwikkeling. We zijn erg verheugd deel uit te maken van dit verhaal."

Het Graphine-team heeft vijftien jaar academische en industriële ervaring met 3D-inhoud streaming en compressietechnologie voor real-time weergave. Het stichtende team Aljosha Demeulemeester, Charles-Frederik Hollemeersch en Bart Pieters ontmoetten elkaar tijdens onderzoek in het IDLab onder leiding van prof. Rik Van de Walle (de huidige rector van de Universiteit Gent). Graphine werd opgericht in 2013 als een spin-off van de imec.istart-accelerator en de Universiteit Gent. Het bedrijf stond snel in de schijnwerpers met een technologiedemo die Microsoft gebruikte tijdens het Windows 8.1-startevenement om zijn nieuwe grafische functies te demonstreren.

Verbeterde grafische kwaliteit

Granite SDK, Graphine's gepatenteerde softwareproduct, is een texture streaming middleware waarmee ontwikkelaars van videogames de grafische kwaliteit kunnen verbeteren en tegelijkertijd opstarttijden en geheugen-hardware-vereisten voor de eindgebruikers (gamers) kunnen verkorten. Hiermee kunnen 3D-kunstenaars vrijer deze virtuele werelden creëren, niet gebonden aan platform-specifieke hardware-beperkingen. Grote gamebedrijven, zoals Wargaming, Funcom, PUGB en Larian Studios, gebruiken het product al jaren. VFX-bedrijven zoals WETA Digital gebruiken Granite SDK om zeer gedetailleerde digitale filmpersonages mee te nemen naar virtual reality en augmented reality-ervaringen, en niet-entertainmentbedrijven, zoals het Amerikaanse ruimteagentschap NASA, Boeing en CBS hebben Granite SDK gebruikt om de kwaliteit van hun interactieve 3D-toepassingen te verbeteren.

Financiering

Graphine ontving financiering en ondersteuning van imec.istart en Participatie Maatschappij Vlaanderen (PMV) met onderzoek gesubsidieerd door het Vlaams Agentschap Ondernemen & Innoveren (VLAIO). Graphine was vanaf het begin gefocust op een internationale markt en kreeg ook steun van Flanders Investment & Trade (FIT).