UGent spin-off Smartivize neemt een exclusieve licentie op Shopper Vision-technologie

(06-11-2017) Smartivize analyseert winkelgedrag op basis van computer vision en artificiële intelligentie.

Smartivize wil met zijn eerste product Shopper Vision innovatie brengen in de winkelketen: handelaars en hun leveranciers (fabrikanten) aan de ene kant, en anderzijds individuele kopers. Smartivize biedt real-time gedragsanalyses die zo gedetailleerd zijn dat ze op één lijn worden gesteld met online winkels en hen helpen de verkoopefficiëntie te verhogen. Voor individuele kopers wil Smartivize de online en offline wereld bij elkaar brengen, waardoor de offline ervaring naadloos wordt uitgebreid met relevante online data. 

De Shopper Vision-technologie is gebaseerd op UGent onderzoek in beeldverwerking en interpretatie. Ze bouwen visiesystemen voor real-time en robuuste toepassingen. Een voorbeeld is de automobielsector, waar de huidige autonome systemen gegevens van verschillende sensoren moeten verwerken en snel moeten reageren op de omgeving. Dezelfde bouwstenen zijn handig voor andere domeinen. Met Shopper Vision is gekeken naar het karakteriseren van menselijk gedrag in binnen-omgevingen.

Smartivize CEO Vedran Jelaca: "Wij creëren een ecosysteem dat gebruik maakt van computer vision, augmented reality en artificiële intelligentie, samen met onderzoek naar winkelgedrag en zeer gerichte shopper-marketing. We gebruiken ‘slimme brillen’ die klanten tijdens het winkelen dragen als middel om klantgegevens te verzamelen. Onlangs hebben wij een onderzoek afgerond voor de Ferrero Group in Australië. We hebben het gedrag van duizenden klanten in winkels in Sydney en Melbourne van de twee grootste Australische retailers geanalyseerd en hierdoor Ferrero geholpen om hun product placement te verbeteren. Het project liep zo goed dat we nu een contract van twee jaar hebben afgesloten voor de Australische markt. We zijn van plan dit volgend jaar uit te breiden naar Europa en Noord-Amerika. Shopper-analyse en marketing zijn nog maar het begin. De technologie en oplossingen kunnen later gebruikt worden voor andere doeleinden: snel en handige self-checkouts (een alternatief en complementair aan oplossingen zoals Amazon Go), virtuele hulp aan visueel gehandicapten, augmented reality-handleidingen, enz.

Shopper Vision is ontwikkeld door Vedran Jelaca binnen het Department Telecommunicatie en Informatieverwerking van prof. Wilfried Philips, met hulp van een VLAIO-innovatiemandaat. Het is het tiende bedrijf dat een exclusieve licentie neemt op een technologieplatform uit het innovatiecluster i-KNOW. Smartivize zal zich vestigen in de smart city accelerator Watt Factory in Gent. 

 

Contact: