Research Brief 112. Zo win je de strijd om IT-talent

Door postdoctoraal onderzoeker Marthe Rys

(22 mei 2025) In een krappe IT-arbeidsmarkt is talent vinden niet vanzelfsprekend. Het tekort aan IT-professionals, de hevige concurrentie in de sector en de hoge verloopcijfers noodzaken IT-werkgevers om zich te onderscheiden van hun concurrenten. Maar hoe profileer je je als aantrekkelijke en unieke IT-werkgever? Om die vraag te beantwoorden, gaan we in ons onderzoek na welke factoren de perceptie van sollicitanten en medewerkers positief beïnvloeden. Op basis van enquêtes onder IT-studenten en professionals formuleren we vier concrete inzichten om een sterk employer brand te bouwen, te versterken en te communiceren – en zo IT-talent aan te trekken en te houden.

In de huidige competitieve IT-markt, waar talent schaars is, is het essentieel voor IT-werkgevers om een aantrekkelijk imago te creëren om zowel sollicitanten aan te trekken en als huidige medewerkers te behouden. Dit proces heet employer branding (= het creëren en communiceren van een aantrekkelijk én uniek imago van de organisatie als werkgever).

Een sterk employer brand bestaat uit instrumentele en symbolische kenmerken. Instrumentele kenmerken zijn concrete voordelen die een organisatie biedt, zoals salaris, doorgroeimogelijkheden, werklocatie en werk-privébalans. Ze zijn vooral van belang voor sollicitanten en medewerkers die op zoek zijn naar praktische voordelen. Symbolische kenmerken hebben betrekking op de identiteit en waarden van de organisatie, zoals innovativiteit, prestige en de reputatie van het bedrijf. Die kenmerken spreken vooral de persoonlijke waarden en sociale identiteit van potentiële en huidige medewerkers aan. Het combineren van beide types kenmerken helpt rganisaties niet alleen om talent aan te trekken, maar ook om zich te onderscheiden van hun concurrenten.

Een vergelijkend onderzoek bij IT-sollicitanten en IT-professionals

Dit onderzoek werd uitgevoerd in samenwerking met twee IT-organisaties in Vlaanderen en richtte zich op zowel IT-laatstejaarsstudenten (potentiële medewerkers) als huidige medewerkers van die organisaties. De data werden verzameld via een online enquête waarin respondenten hun mening, perceptie en ervaring deelden over aspecten van een employer brand, zoals loon, locatie, werksfeer, sociale factoren en innovativiteit, en de aantrekkelijkheid van werkgevers. De eerste groep bestond uit 94 IT-studenten van Vlaamse hogescholen en universiteiten, waarvan de helft werd gekoppeld aan de ene IT-organisatie en de andere helft aan de concurrent. De tweede groep bestond uit 126 medewerkers werkzaam in de IT-consultancysector. Zij beoordeelden het employer brand en de aantrekkelijkheid van hun eigen werkgever.

Wat maakt jouw IT-organisatie aantrekkelijk én uniek?

Uit ons onderzoek blijkt dat zowel de instrumentele als symbolische kenmerken meebepalen hoe aantrekkelijk IT-organisaties zijn, maar hun invloed verschilt voor sollicitanten en huidige medewerkers. Voor potentiële medewerkers zijn vooral de instrumentele kenmerken, zoals managementkwaliteit en locatie, doorslaggevend om te solliciteren voor een organisatie. Sollicitanten hechten namelijk meer waarde aan praktische, gemakkelijk te beoordelen kenmerken dan aan symbolische kenmerken, zoals ook al bleek uit eerder onderzoek. Voor huidige medewerkers wegen dan weer de symbolische kenmerken, zoals innovativiteit en warmte, door in hoe aantrekkelijk ze hun werkgever vinden. Wat wel overeenkomt tussen beide groepen is het belang van de managementkwaliteit: zowel sollicitanten als medewerkers vinden dat goed leiderschap cruciaal is voor de aantrekkelijkheid van een werkgever.

Daarnaast laat onze studie zien dat IT-organisaties hun concurrentiepositie kunnen versterken door sector- en beroepspecifieke kenmerken, zoals 'prestige' en 'innovatie', actief te verweven in hun employer brand. Respondenten gaven aan dat deze eigenschappen een belangrijke rol spelen bij de keuze voor een IT-werkgever. Door niet alleen deze kenmerken, maar ook eigenschappen waarmee de sector bekendstaat of vaak wordt geassocieerd, te integreren in het employer brand, kunnen organisaties hun aantrekkelijkheid vergroten en zich sterker positioneren in de competitieve arbeidsmarkt.

Research Brief 92-2-marthe.pngHoe maak je nu écht het verschil?

  1. Communiceer gericht. Als IT-organisatie begrijp je best dat de voorkeuren van potentiële medewerkers verschillen van die van je huidige medewerkers. Potentiële medewerkers letten vooral op praktische kenmerken: ze willen weten of ze kunnen groeien binnen je organisatie en of het management hen effectief zal ondersteunen. Huidige medewerkers zijn daarentegen al een stap verder en willen zich verbonden voelen met de identiteit van het bedrijf, waardoor ze meer waarde hechten aan symbolische kenmerken. Die verschillen vragen om gerichte communicatie: benadruk de praktische voordelen voor sollicitanten en leg voor medewerkers de focus op de bedrijfscultuur, innovativiteit en je reputatie.
  2. Promoot je managementactiviteiten. Omdat een sterk en betrouwbaar management een grote aantrekkingskracht is voor zowel potentiële als huidige medewerkers, versterk je je employer brand door managementactiviteiten actief te promoten. Deel bijvoorbeeld getuigenissen van medewerkers over het management. Laat zien hoe leiderschap bijdraagt aan de werkcultuur en de dagelijkse werking van het bedrijf.
  3. Benadruk sectorspecifieke factoren. Naast de algemene kenmerken spelen sectorspecifieke factoren, zoals ‘prestige’ en ‘innovatie’ in de IT-sector, een grote rol in de aantrekkingskracht van organisaties. Voor potentiële medewerkers kan het helpen om in vacatures en communicatie de nadruk te leggen op de ‘prestige’ van je organisatie: laat zien welke impact je hebt in de IT-sector en hoe je vooroploopt in technologische innovaties. Voor huidige medewerkers is het belangrijk om te tonen hoe je organisatie continu vernieuwt en zich onderscheidt op technologisch vlak. Betrek hen in het innovatieproces en laat ze deelnemen aan nieuwe projecten.

De sleutel tot het winnen van IT-talent is een employer branding-strategie die zowel sollicitanten als medewerkers aanspreekt. Met de juiste focus en een uniek en aantrekkelijk employer brand kan jouw organisatie het verschil maken in de competitieve IT-sector.

Door postdoctoraal onderzoeker Marthe Rys (Vakgroep Marketing, Innovatie en Organisatie; Marthe.Rys@UGent.be).

Lees meer over dit onderzoek in het gepubliceerde wetenschappelijke artikel.