Maude Bass-Krueger: French Fashion, Women, and the First World War

Donderdag 21 november 2019 om 21.00 u.
VANDENHOVE Centrum voor Architectuur en Beeldende Kunst
Rozier 1, 9000 Gent.

De voertaal voor deze lezing is Engels.

Lecture: Maude Bass-Krueger
Maude Bass-Krueger
French Fashion, Women, and the First World War: the Practice of Exhibition Making at the Bard Graduate Center, New York

Deze lezing gaat in op de besluitvorming achter de tentoonstelling French Fashion, Women, and the First World War, die momenteel te zien is in het Bard Graduate Center in New York. De BGC-galerie, een tentoonstellingsruimte gewijd aan nieuw onderzoek in de decoratieve kunsten, designgeschiedenis en materiële cultuur, is verbonden aan een onderzoeksinstituut met dezelfde naam. Zowel de galerie als de school streven ernaar een discussie op gang te brengen over de praktijk van het maken van tentoonstellingen om zo grenzen te verleggen en vernieuwend onderzoek te exposeren. Aan de orde komen onder meer: de problemen die inherent zijn aan het verplaatsen van een tentoonstelling van het ene land naar het andere (Parijs naar New York); de specifieke kenmerken van het opzetten van een modetentoonstelling; het gesprek achter de coördinatie van het boek door Irma Boom in Amsterdam, en de tentoonstelling; en de complexiteit achter het ontrafelen van de drie onderzoeksverhalen - mode, vrouwen en oorlog - voor het brede publiek.

Bio

Maude Bass-Krueger is sedert 1 oktober verbonden aan de Vakgroep Kunst-, Muziek- en Theaterwetenschappen van UGent.

Zij onderzoekt en publiceert over visuele en materiële cultuur, met name in relatie tot mode en architectuur. Ze was co-curator van de tentoonstelling French Fashion, Women, and the First World War,  die in februari 2017 in Parijs in de Bibliothèque Forney en in september 2019 in New York in het Bard Graduate Center werd geopend. Ze gaf een gelijknamig boek uit, dat net gepubliceerd werd door Yale University Press. Ze promoveerde in 2016 aan het Bard Graduate Center.