© COBRA: fotografie, film en drukwerk

Deze pagina maakt deel uit van ons tentoonstellingsarchief. De betreffende tentoonstelling werd gehouden van 29-11-2019 tot 15-02-2020

Pierre en Micky Alechinsky aan de lithografiepers van de Ateliers du Marais© Serge Vandercam, 1950

De Deens-Belgisch-Nederlandse kunstenaarsbeweging Cobra (1948-1951) wordt vooral geassocieerd met expressieve en kleurrijke schilderijen. Minder bekend zijn de vele experimenten op het gebied van drukwerk, fotografie en film.

Copyright COBRA belicht deze weinig bestudeerde relatie tussen Cobra en reproductiemedia in België met aandacht voor Les Ateliers du Marais, die in 1949 te Brussel werden opgericht en waar kunstenaars en theoretici als Alechinsky, Dotremont, Vandercam, Ubac, Raine en de Heusch in contact kwamen met moderne media. De lithopers op zolder drukte een artistieke stempel op verscheidene edities en publicaties, zoals het Cobra-tijdschrift waarin ze hun gedachtegoed verspreidden. Vooral in de Belgische nummers van dit tijdschrift komt een uitdrukkelijke fascinatie aan bod voor fotografie, film en drukwerk. Deze interesse resulteerde tevens in werken waarin woord en beeld worden geconfronteerd zoals Dotremonts Dessin-mots en latere Logogrammen, alsook Alechinsky’s documentaire Calligraphie Japonaise (1956). In België werd bovendien Les Développements de l’Oeil (1950), Cobra’s enige fototentoonstelling,  georganiseerd en werd de enige Cobra-film gerealiseerd: Perséphone (1951) van de Heusch, geïnspireerd op Alechinsky’s fotoboek Poupées de Dixmude (1950). Copyright COBRA wil bijdragen tot een beter begrip van de betekenis van grafische en mechanische reproducties voor de Belgische kunstenaars binnen deze beweging.

Curatoren: Griet Bonne (Universiteit Gent), Joséphine Vandekerckhove (Universiteit Gent) en Marit Van der Jeugt.
Met de medewerking van Camille Bladt, Tatiana Crombeen, Basile Dekeyser, Laura Persijn en Esther Van den Abeele (studenten MA Kunstwetenschappen, Universiteit Gent), Anton Pereira Rodriguez (Universiteit Gent)

Wetenschappelijk comité: Steven Jacobs (Universiteit Gent) en Karen Kurczynski (University of Massachusetts)