Impressies: Uit de grafische collectie van het Frans Masereel Centrum

Deze pagina maakt deel uit van ons tentoonstellingsarchief. De betreffende tentoonstelling werd gehouden van 22-04-2021 tot 01-05-2021

Impressies2.jpgEind april 2021 toont Vandenhove een selectie prenten uit de jaren 1970 afkomstig uit de collectie van het Frans Masereel Centrum te Kasterlee, dat zich al vijf decennia inzet voor de bewaring, waardering en verdere ontwikkeling van de grafische kunsten. Sinds haar oprichting in 1972 is deze instelling uitgegroeid tot één van de meest uitdagende en inspirerende omgevingen voor kunstenaars en curatoren om de grafische kunsten in al hun facetten te onderzoeken. Deze jarenlange inzet heeft gezorgd voor een indrukwekkende collectie grafiek bestaande uit meer dan tweeduizend werken van onder meer Roger Raveel, Jef Geys, Marcel Broodthaers, Roland Tyou, Linda Terboven en Heinz Falke.

IMPRESSIES is een curatorieel experiment waarin het hedendaags potentieel van deze grafische collectie wordt geëxploreerd en een intiem contact met de kunstwerken mogelijk wordt gemaakt in een – geheel coronaproof – grafisch kabinet. In dit kabinet kan de bezoeker (op afspraak) in alle rust kennismaken met een reeks thematisch met elkaar verbonden werken en wordt alles in het werk gesteld om voeling te creëren met de materiële aspecten en het ambachtelijk maakproces van de drukwerken. Daarnaast omvat deze tentoonstelling ook een immersieve installatie waarin je ondergedompeld wordt in een wervelwind van vijftig jaar grafische onderzoekingen. Met een combinatie van fysieke objecten en digitale reproducties en met de inzet van museale, tactiele en immersieve tentoonstellingsvormen overbrugt IMPRESSIES de afstand tussen kunstwerk en toeschouwer.

IMPRESSIES wordt georganiseerd en toegelicht door studenten van het “Onderzoeksseminarie Moderne en Actuele kunst” in de masteropleiding Kunst-, Muziek- en Theaterwetenschappen van de Universiteit Gent en omvat een 150-tal werken van onder meer Roland Tyou, Anne-Mie Groenen, Wim Van Pelt, Adrianus Van Otterloo, Johan De Zoete, Walter Dohmen, Henk Deylius, Bertha Haak, Erika Chaffart, Joke Van Dam, Charles van Gisbergen, Linda Terboven, Katrin Van Heck en Heinz Falke.