Levens in gedeelde boeken: Joachim Esberg en Willy Roggeman

Deze pagina maakt deel uit van ons tentoonstellingsarchief. De betreffende tentoonstelling werd gehouden van 08-11-2019 tot 30-11-2019

Levens in gedeelde boeken: Joachim Esberg en Willy Roggeman

Sinds 2008 wordt in de Gentse Universiteitsbibliotheek van Gent het archief van de Vlaamse auteur Willy Roggeman (°1934) bewaard. Roggeman schonk de UGent ook de meer dan 4.500 boeken die hij in de loop van zijn carrière verzamelde. Het merendeel daarvan draagt een stempel waarmee de auteur zijn collectie identificeerde. Voor 74 boeken is dat niet het geval. Roggeman vond de boeken in het voorjaar van 1953. Hij studeerde toen aan de Universiteit Gent. De boeken behoorden toe aan een Joodse vrouw van wie de naam in het merendeel ervan is aangebracht: Suse Esberg. Nu eens in de vorm van een handtekening, dan weer in een fraai ontworpen ex libris.

Roggeman heeft Suse Esberg nooit ontmoet. De vrouw overleed toen hij 9 maand oud was. Tot voor kort kende hij naast haar naam enkel ook de plaats waar ze ooit woonde: Wolfenbüttel, een Duits stadje op zo’n 600 kilometer van de plek waar Roggeman zijn leven lang woonde: het Oostvlaamse Ninove.

In deze tentoonstelling keren we terug naar het moment waarop Willy Roggeman de boeken van Suse Esberg vond. We zoeken uit hoe en wanneer ze in Gent belandden. De boeken blijken al snel verschillende verhalen te vertellen. Dat van de vrouw zelf (1895-1935), maar ook dat van haar zoon Joachim (1916-1942) en haar echtgenoot Ivan (1886-1987). Het zijn stuk voor stuk tragische verhalen over de wreedheid van een wereldbrand die door geen boek kon worden gestopt.

Curator : Jürgen Pieters