Louis Roelandt. Archief van een architect

Deze pagina maakt deel uit van ons tentoonstellingsarchief. De betreffende tentoonstelling werd gehouden van 15-10-2018 tot 10-11-2018

Louis Roelandt. Archief van een architectLouis Roelandt (1786-1864) was verantwoordelijk voor het ontwerp en de constructie van iconische architectuurprojecten waaronder de universiteitsaula, het justitiepaleis en de opera van Gent. Naast zijn carrière als stadsarchitect stond Roelandt aan het hoofd van een groot architectuurbureau en was hij professor aan de Academie voor Schone Kunsten en de universitaire École du Génie Civil. Zowel als ontwerper als op academisch vlak was Roelandt een sleutelfiguur in de Belgische architectuur tijdens de eerste helft van de 19de eeuw.

De tentoonstelling ‘Louis Roelandt. Archief van een architect’ toont een vijftigtal tekeningen uit het omvangrijke persoonlijk archief van de architect, dat bewaard wordt in de collectie van de Universiteit Gent, aangevuld met enkele maquettes. De tentoonstelling illustreert de omvang van Roelandts oeuvre en zoomt in op enkele iconische projecten zoals de universiteitsaula, het Entrepôt Royal te Antwerpen, de Gentse Sint-Annakerk en een monument ter herinnering aan de Slag bij Waterloo in Londen. Aan de hand van schetsen, voorbereidende tekeningen en documenten brengt de tentoonstelling het ontwerpproces in beeld.

Samenstelling: dr. ing.-arch. Pieter-Jan Cierkens m.m.v. de masterstudenten opleiding ingenieur-architect van de UGent.