Souvenirs de Chine: Belgische ingenieurs en dokters in China 1898-1908

Deze pagina maakt deel uit van ons tentoonstellingsarchief. De betreffende tentoonstelling werd gehouden van 16-10-2020 tot 30-01-2021

Souvenirs de Chine: het verhaal van een Belgisch ingenieur en dokters in China 1898-1908Tussen 1870 en 1914 financierden, bouwden en exploiteerden de Belgen honderden kilometer trein- en tramlijnen over de vijf continenten. In China hebben ze de spoorlijn tussen Beijing en Hankou en een tramnet in Tianjin aangelegd.

Ingenieur François Nuyens vertrok in 1905 vanuit Gent naar Tianjin waar hij een elektriciteitscentrale bouwde en 'chef de dépôt' was van het tramnet tot 1908. De tentoonstelling presenteert merkwaardige bladzijden uit zijn dagboek en fotoboeken, en geeft een beeld van zijn arbeidsomgeving. De artsen Philippe en Adolphe Spruyt, verzekerden tussen 1898 en 1908 de medische dienst op de werven van de spoorlijn tussen Beijing en Hankou. Hun correspondentie en meer dan 1200 fotografische glasplaten, bewaard in de Gentse Universiteitsbibliotheek, bieden een unieke blik op het toenmalige dagelijkse leven van China. De tentoonstelling toont naast bijzondere, intrigerende foto's, een ruime selectie uit hun collectie van antiquiteiten, nu in het STAM, die nooit eerder getoond werden.

De tentoonstelling, samengesteld door VANDENHOVE en vormgegeven door Kris Coremans, steunt op het onderzoekswerk van dr. Johan Mattelaer en dr. Mathieu Torck (UGent), gepubliceerd in A Belgian Passage to China (1870-1930), (Sterck & de Vreese, 2020). Ze wordt georganiseerd in samenwerking met de Universiteitsbibliotheek Gent en het STAM, met steun van het China Platform en de Faculteit Ingenieurswetenschappen en Architectuur van de UGent.