Strike a Pose: negentiende-eeuwse academische naakten in Gentse verzamelingen

Deze pagina maakt deel uit van ons tentoonstellingsarchief. De betreffende tentoonstelling werd gehouden van 28-02-2020 tot 14-03-2020

Félix de Vigne, Studie van liggend mannelijk naakt, n.d. (1806-1862) (aquarel en potlood op papier) (Gent, Universiteitsbibliotheek-Boekentoren)In de negentiende eeuw vormde het levende model een hoeksteen van de kunstpraktijk. Bewaarde naaktstudies bieden een waardevolle inkijk achter de schermen van de academie en het atelier van toen. Ze getuigen van een blik die slingert tussen theorie en praktijk, tussen bewondering en afstandelijkheid, tussen een esthetisch ideaal en de ongefilterde indruk van een bloot lichaam.

Aan de hand van een selectie naaktstudies uit de collecties van de Universiteitsbibliotheek-Boekentoren en van het KASK (Hogeschool Gent), en op initiatief van de vakgroep Kunst-, Muziek-, en Theaterwetenschappen van de Universiteit Gent (onderzoeksgroep ThIS: The Inside Story), belicht de tentoonstelling de rol van het naakt in de negentiende-eeuwse kunstwereld, in het bijzonder aan de Gentse Academie voor Schone Kunsten. Het mannelijke naakt krijgt daarbij een centrale plaats toegemeten, want lange tijd kregen kunstenaars in spe bijna uitsluitend mannen onder ogen: niet alleen werd het ongepast geacht dat vrouwen uit de kleren gingen in een semipublieke setting, maar bovendien domineerden mannelijke naakten de prestigieuze historieschilderkunst. Met oog voor de ambiguïteit van de zedelijkheid en onzedelijkheid van het ongeklede lichaam, biedt de tentoonstelling inzicht in de dagelijkse studie van het naaktmodel: in de omslag in het kunstonderricht van idealiserend classicisme naar een overtuigd naturalisme, in de door kunstenaars gehanteerde tekentechnieken en de oefeningen om de representatie van het naakt onder de knie te krijgen, en in de gebruikelijke poses en de uitrusting van de tekenklas. De uitgekozen werken zijn onder meer van de hand van de Gentse kunstenaars Félix de Vigne (1806-1862), Henri Dillens (1812-1872), Théodore Canneel (1817-1892), Jean Lammens (1818-1894) en Jean Delvin (1853-1922).

Curator: drs. Thijs Dekeukeleire (UGent-UAntwerpen).

Wetenschappelijk comité: prof. dr. Marjan Sterckx (UGent), dr. Stefan Huygebaert (UGent), dra. Malika M’rani Alaoui (UGent), prof. dr. Henk de Smaele (UAntwerpen).

Identificatie afbeelding: Félix de Vigne, Studie van liggend mannelijk naakt, n.d. (1806-1862) (aquarel en potlood op papier) (Gent, Universiteitsbibliotheek-Boekentoren)