Zeg niet zomaar glas tegen glas... Intelligent en zelfreinigend glas

Waar/Wanneer? - Voordracht -Inschrijven? - Andere voordrachten

Waar/Wanneer?

dinsdag 1 december 2015 - 19u: voordracht + aansluitende receptie
Faculteit Wetenschappen - Campus Sterre - Krijgslaan 281 - Gent - gebouw S9 - 2e verdieping - Aud.A2

Voordracht

Prof. Klaartje De Buysser - Vakgroep Anorganische en Fysische Chemie - Onderzoeksgroep SCRiPTS

De hedendaagse bouwstijl gaat hand in hand met grote glaspartijen. Deze maken visueel contact met de omgeving mogelijk. Natuurlijk wordt nog steeds aangenamer bevonden dan kunstlicht. Helaas brengen deze grote glasoppervlakken ook een aantal nadelen met zich mee.

Het onderhoud is niet altijd evident, zeker niet als deze glaspartijen zich op grote hoogte of op moeilijk bereikbare plaatsen bevinden. De glasindustrie heeft hier een antwoord op gevonden en promoot de verkoop van zelfreinigend glas. Hoe werkt dit precies? Wat is de levensduur? Hoe verschilt dit glas van basisbeglazing? Tijdens deze lezing wordt getracht hier een antwoord op te geven.

De beglazing van huizen is echter ook een zwakke schakel als het gaat om het regelen van de binnenhuistemperatuur. De isolerende waarde van moderne beglazing is meer dan behoorlijk. Toch worden er in winterperiodes nog grote energieverliezen genoteerd via het glas, terwijl in de zomermaanden de temperatuur binnenshuis hoog kan oplopen. Er is een grote nood aan verwarming en koeling, afhankelijk van het seizoen.

De intelligente glazen of "smart windows" hebben een zelfregulerend effect. Onder invloed van een externe impuls (temperatuur, spanning, bestraling) passen deze hun transmissie voor IR en/of UV-licht aan waardoor de warmte ofwel binnengehouden (winter) of buitengesloten (zomer) wordt.

Beide effecten worden gerealiseerd door middel van een coating of dunne laag op het glas. De onderzoeksgroep SCRiPTS (UGent - prof.dr. Klaartje De Buysser en prof.dr. Isabel Van Driessche) heeft expertise in het afzetten van dunne films via spin-coating, dip-coating en ink-jet printing. Daarnaast heeft de onderzoeksgroep een zeer grote achtergrond in het karakteriseren van dunnen filmen en keramische materialen in het algemeen.

Inschrijven

Vooraf inschrijven is niet nodig. De voordracht is gratis en staat open voor iedereen met een boon voor wetenschappen.

Andere voordrachten

Deze voordracht maakt deel uit van een reeks ingericht in het kader van Public Outreach. Zo brengen we actueel onderzoek aan de faculteit wetenschappen tot bij een breed publiek. Bekijk het volledige programma voor 2015-2016.

Wens je voortaan op de hoogte te blijven van deze voordrachten, schrijf je in op onze .