Biohacking: hoe celsystemen zo veranderen dat ze medisch nuttig worden

Waar/Wanneer? - Voordracht -Inschrijven? - Andere voordrachten

Waar/Wanneer?

donderdag 2 februari 2017 - 19u: voordracht + aansluitende receptie
Faculteit Wetenschappen - Campus Sterre - Krijgslaan 281 - Gent - gebouw S9 - 2e verdieping - Aud.A2

Voordracht

Prof.dr. Nico Callewaert - Vakgroep Biochemie en Microbiologie - VIB - Medical Biotechnology Center

Cellen en de moleculaire processen die daarin plaatsvinden vormen de grondslag voor de hele moleculaire biotechnologie. Biofarmaceutica zijn farmaceutische producten die gemaakt worden door levende cellen, of die uit levende cellen zelf bestaan.

In dit onderzoek worden cellen bestudeerd vanuit het perspectief van hoe we er kunnen op ingrijpen, zodat de biofarmaceutica die ermee gemaakt kunnen worden aan efficiëntie winnen.

Tijdens deze voordracht leer je hoe bv. gisten en bacteriën niet alleen goed zijn om bier mee te brouwen of yoghurt mee te maken, maar ook zo 'gehacked' kunnen worden dat we er antistoffen en vaccins mee kunnen maken die ons beschermen tegen allerlei aandoeningen.

Inschrijven

Vooraf inschrijven is niet nodig. De voordracht is gratis en staat open voor iedereen met een boon voor wetenschappen.

Andere voordrachten

Deze voordracht maakt deel uit van een reeks ingericht in het kader van Public Outreach. Zo brengen we actueel onderzoek aan de faculteit wetenschappen tot bij een breed publiek. Bekijk het volledige programma voor 2016-2017.

Wens je voortaan op de hoogte te blijven van deze voordrachten, schrijf je in op onze .