De kracht van snelle evolutie

Waar/Wanneer? - Voordracht -Inschrijven? - Andere voordrachten

Waar/Wanneer?

donderdag 11 januari 2018 - 19u-20u: voordracht + aansluitende receptie
Faculteit Wetenschappen - Campus Sterre - Krijgslaan 281 - Gent - gebouw S9 - 2e verdieping - Aud.A2

Voordracht

Prof. Dries Bonte - Vakgroep Biologie - Onderzoeksgroep Terrestrische Ecologie

Voor velen staat evolutie gelijk aan het verhaal van dino tot kip of van Lucy tot de moderne mens. Evolutionaire veranderingen gebeuren echter ook op heel korte termijn. Door deze korte en snelle evolutie kunnen organismen zich aanpassen aan omgevingsveranderingen zoals die veroorzaakt door de mens. Toch kennen we in toenemende mate een biodiversiteitscrisis en verdwijnen veel soorten. Evolutie kent dus ook grenzen…

Tijdens deze voordracht zal ik aantonen waarom en hoe snelle evolutie organismen in staat stelt te overleven in ecosystemen die sterk door de mens beïnvloed zijn. Tegelijk en paradoxaal genoeg kan ze echter ook leiden tot de ondergang van soorten. Ik zal het belang van deze processen illustreren aan de hand van voorbeelden in de context van verstedelijking, klimaatsverandering en habitatfragmentatie.

Inschrijven

U kan uw aanwezigheid aangeven via de EventManager. U ontvangt dan een bevestigings-e-mail waarin nog eens duidelijk locatie, datum en uur staan vermeld. Het is wenselijk om dit te doen omdat wij u dan in geval van een wijziging onmiddellijk via e-mail op de hoogte kunnen brengen. Mocht u last minute toch niet kunnen aanwezig zijn, dan is het niet nodig dat u ons hiervan op de hoogte brengt.

Andere voordrachten

Deze voordracht maakt deel uit van een reeks ingericht in het kader van Public Outreach. Zo brengen we actueel onderzoek aan de faculteit wetenschappen tot bij een breed publiek. Bekijk het volledige programma voor 2017-2018.

Wens je voortaan op de hoogte te blijven van deze voordrachten, schrijf je in op onze .