Op reis naar de donkere uithoeken van het Heelal

Waar/Wanneer? - Voordracht -Inschrijven? - Andere voordrachten

Waar/Wanneer?

donderdag 1 februari 2018 - 19u-20u: voordracht + aansluitende receptie
Faculteit Wetenschappen - Campus Sterre - Krijgslaan 281 - Gent - gebouw S9 - 2e verdieping - Aud.A2

Voordracht

Prof. Maarten Baes - Vakgroep Fysica en Sterrenkunde - Sterrenkundig Observatorium

Het Heelal is een fascinerende plaats om te vertoeven. Onze Aarde is maar een doodgewone planeet die draait rondom een doodgewone ster in de buitenste regionen van een doodgewoon sterrenstelsel. In dit sterrenstelsel, de Melkweg, zijn er naast onze Zon nog zo’n 200 miljard andere sterren, en het aantal sterrenstelsels in het zichtbare Heelal wordt geschat op zo’n 2 triljoen.

Alsof dat niet nog niet genoeg is, bevat ons Universum naast sterren en planeten nog heel wat andere boeiende objecten en mysterieuze materie. In deze voordracht neem ik u mee op een virtuele reis: van de Aarde langs de grenzen van het Zonnestelsel, tot de verste en donkerste uithoeken van het Heelal. Hierbij maken we kennis met transneptunianen, exoplaneten, interstellaire stofdeeltjes, quasars en donkere materie.

Inschrijven

U kan uw aanwezigheid aangeven via de EventManager. U ontvangt dan een bevestigings-e-mail waarin nog eens duidelijk locatie, datum en uur staan vermeld. Het is wenselijk om dit te doen omdat wij u dan in geval van een wijziging onmiddellijk via e-mail op de hoogte kunnen brengen. Mocht u last minute toch niet kunnen aanwezig zijn, dan is het niet nodig dat u ons hiervan op de hoogte brengt.

Andere voordrachten

Deze voordracht maakt deel uit van een reeks ingericht in het kader van Public Outreach. Zo brengen we actueel onderzoek aan de faculteit wetenschappen tot bij een breed publiek. Bekijk het volledige programma voor 2017-2018.

Wens je voortaan op de hoogte te blijven van deze voordrachten, schrijf je in op onze .