Witter dan wit: zoektocht naar de ideale LED verlichting

Waar/Wanneer? - Voordracht -Inschrijven? - Andere voordrachten

Waar/Wanneer?

donderdag 7 juni 2018 - 19u-20u: voordracht + aansluitende receptie
Faculteit Wetenschappen - Campus Sterre - Krijgslaan 281 - Gent - gebouw S9 - 2e verdieping - Aud.A2

Voordracht

Prof. Dirk Poelman - Vakgroep Vastestofwetenschappen - Onderzoekgroep LumiLab

De meeste gloeilampen zijn uit de winkels verdwenen en ook thuis raken ze stilaan vervangen, bijvoorbeeld door spaarlampen. Deze laatste hebben evenwel nooit hoog gescoord in populariteitspolls. LED lampen vormen dan ook een fantastisch alternatief: ze hebben een bijzonder hoge levensduur, kunnen in tal van vormen en formaten gemaakt worden en zijn erg vriendelijk voor de elektriciteitsfactuur. Toch hebben veel mensen een zekere haat-liefdeverhouding met LED lampen, vooral door de soms gebrekkige kleurweergave. Tegenwoordig worden de lampfabrikanten wel verplicht om de kleurtemperatuur (CCT) en kleurweergave-index (CRI) op de verpakking te vermelden, maar wat betekenen die termen precies? En wat bepaalt juist de kleur van een LED lamp?

In deze presentatie bekijken we vooreerst de verschillende mogelijkheden om een witte LED lamp voor verlichtingsdoeleinden te maken. Vervolgens zoeken we uit hoe we de kwaliteit van het witte licht kunnen beoordelen en hoe zowel de kleur als de efficiëntie van een LED lamp kan geoptimaliseerd worden. Tenslotte hebben we aandacht voor de gezondheidsaspecten van LED verlichting en mogelijke nieuwe toepassingen.

Inschrijven

U kan uw aanwezigheid aangeven via de EventManager. U ontvangt dan een bevestigings-e-mail waarin nog eens duidelijk locatie, datum en uur staan vermeld. Het is wenselijk om dit te doen omdat wij u dan in geval van een wijziging onmiddellijk via e-mail op de hoogte kunnen brengen. Mocht u last minute toch niet aanwezig kunnen zijn, dan is het niet nodig dat u ons hiervan op de hoogte brengt.

Andere voordrachten

Deze voordracht maakt deel uit van een reeks ingericht in het kader van Public Outreach. Zo brengen we actueel onderzoek aan de faculteit wetenschappen tot bij een breed publiek. Bekijk het volledige programma voor 2017-2018.

Wens je voortaan op de hoogte te blijven van deze voordrachten, schrijf je in op onze .