De wonderlijke wereld van quanta in de chemie

Waar/Wanneer? - Voordracht -Inschrijven? - Andere voordrachten

Waar/Wanneer?

donderdag 19 april 2018 - 19u-20u: voordracht + aansluitende receptie
Faculteit Wetenschappen - Campus Sterre - Krijgslaan 281 - Gent - gebouw S9 - 2e verdieping - Aud.A2

Voordracht

Prof. Patrick Bultinck - Vakgroep Chemie - Onderzoekgroep Quantumchemie

Chemie kent een zeer lange, rijke en soms ook bizarre geschiedenis die ons via theorieën gebaseerd op de vier oerelementen water, vuur, aarde en lucht en later alchemie met zijn vaak kleurrijke “inzichten” bracht tot Vlaanderens belangrijkste industriële sector. Met inbegrip van belangrijke farmaceutische spelers, vormt chemie niet minder dan een levensader voor onze welvaart en gezondheid. Moderne chemie wordt vaak geassocieerd met multinationals,
fabrieken, enorme silo’s en mannen en vrouwen in witte jassen die in allerlei glaswerk nieuwe medicijnen ontwikkelen of de kunststoffen van morgen.

Maar naast deze moderne wereld van de “grote chemie” is er een minstens even boeiende en onbekende wereld waar alle chemie wordt gecontroleerd door een compleet ander scala aan wetten. De wereld waar wiskundige formules ontleend aan de pioniers van de kwantummechanica het doen en laten van moleculen beschrijven. Waar een elektron niet langer als een auto zijn net uitgestippelde weg volgt maar overal tegelijk is.

In deze presentatie gaan we op zoek naar de verborgen quantumwereld in de chemie. Wat bepaalt de eigenschappen van de volgende batterij of kunststof ? En hoe kunnen we uit die wondere quantumwereld informatie halen die ons helpt het nieuwste medicijn te ontwerpen ?

Inschrijven

U kan uw aanwezigheid aangeven via de EventManager. U ontvangt dan een bevestigings-e-mail waarin nog eens duidelijk locatie, datum en uur staan vermeld. Het is wenselijk om dit te doen omdat wij u dan in geval van een wijziging onmiddellijk via e-mail op de hoogte kunnen brengen. Mocht u last minute toch niet kunnen aanwezig zijn, dan is het niet nodig dat u ons hiervan op de hoogte brengt.

Andere voordrachten

Deze voordracht maakt deel uit van een reeks ingericht in het kader van Public Outreach. Zo brengen we actueel onderzoek aan de faculteit wetenschappen tot bij een breed publiek. Bekijk het volledige programma voor 2017-2018.

Wens je voortaan op de hoogte te blijven van deze voordrachten, schrijf je in op onze .