Hoe kan een Google-algoritme hartritmestoornissen helpen behandelen?

Waar/Wanneer? - Voordracht - Inschrijven? - Andere voordrachten

Waar/Wanneer/Parkeren?

donderdag 7 maart 2019 - 19u-20u: voordracht + aansluitende receptie
Faculteit Wetenschappen - Campus Sterre - Krijgslaan 281 - Gent - gebouw S9 - 2e verdieping - Aud.A2
De campus is gemakkelijk bereikbaar met de fiets, de bus en de trein. (De campus ligt op wandelafstand van station Gent-Sint-Pieters.)
Indien u toch met de wagen komt kan u op de avond van de lezing de campus op- en afrijden. De slagbomen zullen open staan of automatisch openen wanneer u voorrijdt. Er is een lift in het gebouw aanwezig.

Voordracht

Dr. Nele Vandersickel - Vakgroep Fysica en Sterrenkunde - Onderzoekgroep Hart en Hersenen

Een netwerk, in de meest algemene betekenis, is een collectie van nodes die aan elkaar gelinkt worden door pijlen. Een voorbeeld van een netwerk is de verzameling van websites (nodes) verbonden door links (pijlen). Elke keer je een zoekopdracht invoert, gebruikt Google dat netwerk om te beslissen welke website het belangrijkste is voor jou. In ons onderzoek gebruiken we voor de allereerste keer netwerktheorie om hartritmestoornissen te beschrijven en te behandelen, waarbij de nodes meetpunten voorstellen in het hart.

Hartritmestoornissen blijven de doodsoorzaak nummer één in de wereld volgens de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO). Atriale fibrillatie (AF), een van de meest voorkomende hartritmestoornissen ter wereld, wordt geassocieerd met een vijfvoudige stijging van het risico op een beroerte en een tweevoudige stijging van het risico op de dood. Tot op vandaag blijft het moeilijk om het precieze mechanisme van een hartritmestoornis te bepalen, waardoor operaties (ablaties) nog steeds geen optimale uitkomsten geven.

In ons werk hebben we voor de eerste keer netwerktheorie met hartritmestoornissen gecombineerd in een nieuwe tool: directed graph mapping (DG-mapping). Dit laat ons toe om het mechanisme en de locatie van hartritmestoornissen op een meer accurate en robuuste manier te bepalen dan tot dusver mogelijk was in de klinische wereld. Dit werd ondertussen getest op gesimuleerde data maar ook op 31 klinische gevallen van atriale tachycardie, waarbij we in alle gevallen blind het juiste mechanisme/de juiste locatie van de hartritmestoornis konden bepalen. Ook is aangetoond dat onze methode beter is dat een bestaande methode voor het behandelen van AF.

Dit onderzoek behelst een interdisciplinaire samenwerking met de fysica (computer modellering), geneeskunde (electrofysiologie), wiskunde (grafentheorie), ingenieurswetenschappen (signaalanalyse) en statistiek. Deze aanpak kan het begin zijn van een volledig nieuw gebied in het onderzoek naar hartritmestoornissen.

Inschrijven

U kan uw aanwezigheid aangeven via de Event Manager. U ontvangt dan een bevestigings-e-mail waarin nog eens duidelijk locatie, datum en uur staan vermeld. Het is wenselijk om dit te doen omdat wij u dan in geval van een wijziging onmiddellijk via e-mail op de hoogte kunnen brengen. Mocht u last minute toch niet  aanwezig kunnen zijn, dan is het niet nodig dat u ons hiervan op de hoogte brengt.

Andere voordrachten

Deze voordracht maakt deel uit van een reeks ingericht in het kader van Public Outreach. Zo brengen we actueel onderzoek aan de faculteit wetenschappen tot bij een breed publiek. Bekijk het volledige programma voor 2018-2019.

Wens je voortaan op de hoogte te blijven van deze voordrachten, schrijf je in op onze . (Enkel klikken en versturen.)