Kwantumfysica ontrafeld

Waar/Wanneer? - Voordracht -Inschrijven? - Andere voordrachten

Waar/Wanneer/Bereikbaarheid?

donderdag 6 december 2018 - 19u-20u: voordracht + aansluitende receptie
Faculteit Wetenschappen - Campus Sterre - Krijgslaan 281 - Gent - gebouw S9 - 2e verdieping - Aud.A2
De campus is gemakkelijk bereikbaar met de fiets, de bus en de trein. (De campus ligt op wandelafstand van station Gent-Sint-Pieters.)
Indien u toch met de wagen komt kan u op de avond van de lezing de campus op- en afrijden. De slagbomen zullen open staan of automatisch openen wanneer u voorrijdt. Er is een lift in het gebouw aanwezig.

Voordracht

Prof. Frank Verstraete - Vakgroep Fysica en Sterrenkunde - Quantum Group

Het werk van fysicus Frank Verstraete behoort tot het domein van de kwantummechanica, een discipline die de wereld bestudeert op microscopisch niveau.

Het omvat onderzoek naar deeltjes die nog kleiner zijn dan atomen en waarvoor de klassieke natuurwetten uit de fysica niet meer gelden. In de zoektocht naar een nieuw theoretisch kader voor dit onderzoeksgebied creëerde Frank Verstraete als het ware een nieuwe taal, “Quantum Tensor Networks”, om het gedrag en de verbindingen van minuscule kwantumdeeltjes (ook veeldeeltjesverstrengeling genoemd) weer te geven in een wiskundig formalisme.

Zijn ontdekking opent de deur naar het ontwikkelen van kwantumcomputers, een soort supermachines die veel slimmer en krachtiger zijn dan de huidige systemen. Ze zouden bijvoorbeeld dure experimenten in de farmaceutische industrie efficiënter, en op termijn misschien zelfs overbodig kunnen maken. Bovendien heeft een beter begrip van kwantumverstrengeling het potentieel om alle bestaande codes in de cryptografie te kraken, maar ook om te leiden tot de disruptieve innovatie van materialen die supergeleidend zijn op kamertemperatuur, met enorme gevolgen voor bijvoorbeeld de batterijduur van elektronische apparaten.

De mogelijke toepassingen van quantum computing zijn dus erg veelzijdig en zouden in de volgende 10 à 20 jaar een gigantische vooruitgang in onze maatschappij kunnen betekenen.

Prof. Frank Verstraete won de Francqui-Prijs 2018 voor zijn grensverleggend onderzoek in de kwantummechanica.

Inschrijven

U kan uw aanwezigheid aangeven via de EventManager. U ontvangt dan een bevestigings-e-mail waarin nog eens duidelijk locatie, datum en uur staan vermeld. Het is wenselijk om dit te doen omdat wij u dan in geval van een wijziging onmiddellijk via e-mail op de hoogte kunnen brengen. Mocht u last minute toch niet kunnen aanwezig zijn, dan is het niet nodig dat u ons hiervan op de hoogte brengt.

Andere voordrachten

Deze voordracht maakt deel uit van een reeks ingericht in het kader van Public Outreach. Zo brengen we actueel onderzoek aan de faculteit wetenschappen tot bij een breed publiek. Bekijk het volledige programma voor 2018-2019.

Wens je voortaan op de hoogte te blijven van deze voordrachten, schrijf je in op onze . (Enkel klikken en versturen.)