Philip Bogaert - Leerkracht

Wiskunde - Bogaert Philip

 

Naam: Philip Bogaert

Opleiding: Licentiaat in de Wiskunde

Afgestudeerd in: 1983

Jobtitel: Leerkracht

Bedrijf/Instituut: SMI-Aalst, www.smi-aalst.be

Sector: Secundair onderwijs

 

CV:

1979 – 1983 / Licentiaat in de Wiskunde / Universiteit Gent

1983 – 1986 / Leerkracht / VTI Dendermonde

1986 – 1989 / Leerkracht / Sint-Maarteninstituut Aalst

1989 – 1994 / Lector / KAHO Sint-Lieven, Opleiding Industrieel Ingenieur

1987 – 1999 / Leerkracht informatica / VTH Aalst (avondschool)

1994 – 1999 / Halftijds leerkracht, halftijds lector / Sint-Maarteninstituut Aalst, KAHO Sint-Lieven

1999 – nu / Leerkracht secundair onderwijs / Sint-Maarteninstituut Aalst

1. Huidige functie

Scholengroep Sint-MaartenIk ben fulltime leerkracht wiskunde in het secundair onderwijs.

Daarnaast ben ik ook medeauteur van de boekenreeks ‘Van Basis tot Limiet’, studieboeken wiskunde voor het secundair onderwijs.Van basis tot limiet

Tot slot ben ik lid van de stuurgroep Wiskunde Oost-Vlaanderen en van T3-education Belgium. De stuurgroep Wiskunde Oost-Vlaanderen bestaat uit een groep leerkrachten wiskunde (representatief samengesteld uit de eerste, tweede en derde graad, uit zowel het ASO, TSO als BSO zijn) die samen met de vakbegeleiding kijken welke bijscholingen eventueel interessant en/of noodzakelijk zijn. De stuurgroep T3-Vlaanderen is een groep wiskundigen rond Texas Instruments die de nieuwe toepassingen en technologieën op een educatieve manier proberen te integreren op het werkveld.

Wat me vooral aantrekt in mijn job, is het werken met jongvolwassenen en de afwisseling in taken.

Om als leerkracht aan de slag te gaan, zijn, naast de vakinhouden (kennis van het vak wiskunde), vooral sociale vaardigheden enorm belangrijk. Je moet kunnen omgaan met mensen: als leerkracht kom je immers continu in contact met leerlingen, collega’s en ouders.

2. Loopbaan

Sinds ik ben afgestudeerd in 1983, heb ik altijd als leerkracht gewerkt. Ik was voordien actief in de jongerenwerking als animator, waar ik de smaak te pakken heb gekregen om met jongeren te werken. Ik heb gedurende mijn carrière op verschillende niveaus les gegeven, waardoor er veel afwisseling was in mijn job. Zo heb ik in het TSO, ASO, avondonderwijs en hoger onderwijs les gegeven. Ik heb steeds wiskunde gegeven, soms aangevuld met een uurtje informatica.

3. Arbeidsmarkt

Toen ik afstudeerde, was het niet evident om een job in het onderwijs te vinden. Toch heb ik steeds werk gehad. Tegenwoordig is er een groot lerarentekort, vooral wiskundeleraren zijn erg gewenst, wat dus een groot voordeel is voor mensen die nu voor wiskunde kiezen.

Wiskundigen komen ook vaak in de IT-sector terecht, zo ben ik zelf ooit gecontacteerd door een firma om op hun IT-afdeling te komen werken.

4. Studiekeuze

Ik heb voor de opleiding Wiskunde gekozen uit liefde voor het vak. Ik zou onmiddellijk dezelfde keuze maken, en raad deze studiekeuze ook aan toekomstige studenten aan.

5. Opleiding

Mijn opleiding heeft me vooral vakinhoudelijk gevormd. Daarnaast heb ik ook logisch leren redeneren, een vaardigheid die ik nu nog steeds benut.

Na het behalen van mijn Licentiaat Wiskunde heb ik nog verschillende cursussen Informatica gevolgd ter aanvulling.

De leukste herinnering aan mijn studententijd is de sfeer die onder de studenten heerste.

6. Tips voor toekomstige studenten

Zonder motivatie kom je er niet!

Regelmatig werken is bij deze soort studies echt nodig.

Met betrekking tot jobmogelijkheden: Kies in de eerste plaats een job die je graag doet.