Weblectures en leerpaden praktische oefeningen Algemene Chemie

Projecttitel: Opname van weblectures en incorporatie in leerpaden van praktische oefeningen Algemene Chemie
Vakgroep/Dienst:
Anorganische en Fysische Chemie (WE06)
Promotor: Prof. Isabel Van Driessche
Projectmedewerkers: Els Bruneel, Pat Borra, Leon Bergmans

Korte beschrijving van het onderwijsinnovatieproject

Het project omvat de opnames van weblectures ter aanvulling en vervanging van inleidingslessen voor de praktische oefeningen Algemene Chemie. De weblectures zullen ingezet worden als voorbereiding voor de praktische oefeningen chemie aan de studenten van Ba1 chemie, biochemie-biotechnologie, geologie, biologie, farmacie, fysica en sterrenkunde en bio-ingenieurs.

Het project omvat vier onderdelen:

  • Uitwerking van de scenario’s van de weblectures en leerpaden
  • Opname van de weblectures
  • Incorporeren van de weblectures in het onderwijs, opstellen van een leerpad
  • Evaluatie op basis van feedback van studenten en ervaring van de assistenten

Doelstellingen van het project + tijdsbesteding

Doel van dit onderwijsinnovatieproject is om de kennisoverdracht nodig voor het uitvoeren van praktische oefeningen te verbeteren. Hiertoe willen we in een eerste fase video’s maken van de praktische handelingen die tijdens een oefening aan bod komen en deze vervolgens incorporeren in een leerpad.

  • Hierdoor kan de voorbereiding van de proef door de student op eigen tempo worden uitgevoerd, afhankelijk van zijn voorkennis.
  • De zichtbaarheid van de handelingen zal ongetwijfeld beter zijn op video in vergelijking met wat mogelijk is in een leszaal.
  • Het aangeboden leermateriaal kan door de student op eigen tempo herbekeken worden.
  • Dit zal ons toelaten om 4 inleidingslessen te vervangen door extra tijd voor persoonlijke begeleiding en remediëring van de studenten in de practicumzaal.

Praktisch voorzien we 4 fasen in de uitvoering:

  • Uitwerken van scenario’s voor de weblectures en opstellen van het leerpad (december 2013 -januari 2014).
  • Opname van de weblectures (januari & augustus 2014) en incorporatie in de leerpaden.
  • Inschakelen van de weblectures in het onderwijs (februari 2014 & november 2014).
  • Evaluatie: we voorzien een evaluatie op basis van feedback van studenten - en ervaring van de assistenten die de praktische oefeningen begeleiden (juni 2014 & december 2014).