Hoe EV laden of ontladen?
Wat is dumb charging ?
Ongecoördineerd laden
- Start laadbeurt van zodra stekker EV is ingeplugd
- Stop laadbeurt bij volgeladen batterij of manuele onderbreking
![dumb_charging_principle.png dumb_charging_principle.png](https://www.ugent.be/ea/img/eemmecs/lemcko/mobiele-opslag/dumb_charging_principle-png/@@images/9c379e21-a89f-4d17-b126-77bb486c75d8.png)
Voor- en nadelen
+ Eenvoudig, geen nood aan een controlesysteem.
+ Kleinere Investeringskost
- Laadproces is niet afgestemd op het ogenblikkelijk verbruik of PV-opbrengst
- Hogere energiekosten
- Piekbelasting op het distributienet
- Geen dynamische controle van de laadstroom
- Bidirectionele stroomzin niet mogelijk
Wat is smart charging ?
Optimalisatie van het laadproces tijdens de connectietijd van het elektrisch voertuig
- Laadsessie uitstellen (verschuiving in tijd)
- Variabele laadsnelheid (laadvermogen)
- Het laadproces opsplitsen in deelladingen
![smart_charging_principle.png smart_charging_principle.png](https://www.ugent.be/ea/img/eemmecs/lemcko/mobiele-opslag/smart_charging_principle-png/@@images/93aac488-d63b-4de6-961e-be7b1beb4319.png)
Voor- en nadelen
+ Dynamische controle van de laadstroom
+ Het laadproces wordt afgestemd op het ogenblikkelijk verbruik of PV-opbrengst
- Bidirectionele stroomzin niet mogelijk
- Investeren in controlesysteem
Toepassingen / vormen van ‘smart charging’ in functie van het doel:
- Efficiënter gebruik van lokaal geproduceerde hernieuwbare energie
- Optimale benutting van de huidige infrastructuur
- Inspelen op dynamische energieprijzen
Hierbij steeds rekening houden met de behoeften en eisen van de eindklant!
Wat is vehicle-to-grid?
Batterijen van een EV flexibel aanwenden in beide richtingen om:
- overtollige geproduceerde energie tijdelijk op te slaan
- de opgebouwde energiereserve aan te spreken in geval van nood (stroomtekort) of voor economische redenen
![V2G_principle.png V2G_principle.png](https://www.ugent.be/ea/img/eemmecs/lemcko/mobiele-opslag/v2g_principle-png/@@images/b77121ce-1aff-4311-8de1-351bd9cc107a.png)
Voor- en nadelen
+ Dynamische controle van de laad- en ontlaadstroom
+ Bidirectionele controle mogelijk
+ Meer flexibiliteitsmogelijkheden in vergelijking met ‘smart’ charging
- Hoge investeringskost
- Investeren in controlesysteem
- Specifieke laadinfrastructuur die een bidirectionele stroomzin mogelijk maakt
- Weinig Evs op de huidige markt die V2G-werking ondersteunen
Toepassingen / vormen van ‘V2G’ in functie van het doel
- Efficiënter gebruik van lokaal geproduceerde hernieuwbare energie
- Optimale benutting van de huidige infrastructuur
- Inspelen op dynamische energieprijzen
- Netondersteunende diensten aanleveren
Hierbij steeds rekening houden met de behoeften en eisen van de eindklant!
Dit project wordt medegefinancierd door het Departement Omgeving van de Vlaamse overheid.