Stagereglement Master in de Handelswetenschappen

Onderstaand reglement is van toepassing op de opleidingsonderdelen Stage van de respectievelijke afstudeerrichtingen van de opleiding Master in de Handelswetenschappen.

  1. De student loopt stage in het tweede semester van het masterjaar. De periode van deze stage ligt vast, verschuivingen zijn niet toegestaan.

Bij uitzondering kan een student de toelating vragen om de stage in het eerste semester op te nemen, indien wordt voldaan aan volgende voorwaarden:

  • De student kan afstuderen op het einde van het academiejaar.
  • Het curriculum bevat maximaal 39 studiepunten (incl. stage). [1]

 

  1. De student moet het opleidingsonderdeel ‘Stage’ in zijn/haar curriculum hebben opgenomen vóór aanvang van de stage én uiterlijk op 15 november van het betreffende academiejaar om stage te kunnen lopen in dit academiejaar.

 

  1. De stage vindt plaats in een onderneming of andere organisatie (verder ‘stagegever’ genoemd) waarmee de student geen familiale, vriendschappelijke of zakelijke banden heeft. Een student die stage loopt bij een stagegever die niet aan deze voorwaarde voldoet, kan niet slagen en krijgt bovendien de evaluatie ‘bedrog’ op het opleidingsonderdeel stage wegens het verzwijgen van deze banden. Bijvoorbeeld: ouders zijn klant, iemand van de familie is partner, je werkte er eerder als stagiair of jobstudent, familie werkt er, vrienden werken er, ...

 

  1. Studenten kunnen voorafgaand aan hun stage geen studentenjob of vrijwillige stage lopen bij de stagegever.

 

  1. Een buitenlandse stage dient geregistreerd te worden in Oasis als uitwisselingsaanvraag (ook als er geen beurs wordt aangevraagd) en dit ten laatste de eerste maandag van de maand voorafgaand aan de maand van vertrek. Een buitenlands verblijf dient ook geregistreerd te worden op https://travellersonline.diplomatie.be.

 

  1. In regel kan slechts één student stage lopen binnen een specifiek(e) bedrijf/organisatie of afdeling. Uitzonderingen zijn mogelijk volgens de grootte van het bedrijf en de begeleiding die de student krijgt. Bij grotere spelers kunnen eventueel meerdere studenten van éénzelfde afstudeerrichting toegelaten worden, maar geldt nog steeds een maximum aantal stagiairs. Informeer tijdig bij de stagecoördinator van je afstudeerrichting om hoeveel studenten het precies gaat en stuur tijdig het ingevuld stageontwerp naar je stagecoördinator als je gebrand bent op die ene stageplaats.

 

  1. Het niet naleven van de deadlines, opgelegd in de stageprocedure, leidt tot een sanctie in de vorm van een minquotatie (0.25/20 per gemiste deadline) op het eindresultaat van de stage. Wanneer geen voorbereidende slides werden gemaakt bij het contactmoment, zal eveneens een minquotatie worden aangerekend.
    Het niet tijdig indienen van de adviesopdracht staat gelijk aan het niet indienen van de adviesopdracht.

 

  1. Stageontwerpen die na woensdag in de week voor de start van de stage (semester 1) en na 15 januari (semester 2) bij de stagecoördinatie worden ingediend , komen niet meer in aanmerking voor goedkeuring. Dit betekent dat de student geen stage kan lopen gedurende het desbetreffende semester.

 

  1. De student kan pas starten aan de stage mits de stageovereenkomst is opgemaakt en ondertekend, en als de stagecoördinatie, stagegever en de student over een exemplaar beschikken.

 

  1. De student komt de stageovereenkomst na.

 

  1. De stage loopt in een 4/5e stelsel. De vrije dag wordt in onderling overleg met de stagegever bepaald. Deze vrije dag ligt gedurende de stageperiode vast en wordt doorgegeven in het uurrooster als onderdeel van de stageovereenkomst. Om steeds het aantal van 4 werkdagen per week te garanderen, zijn mogelijks afwijkingen nodig omwille van:
  • sluitingsdagen (bv. feestdag, brugdag)
  • stagebezoek van UGent
  • infosessie(s) door de stagecoördinatie

Indien het bedrijf een lange sluitingsperiode heeft, kan deze niet in aanmerking komen als stageplaats.

 

  1. De student is maximaal op de stageplaats aanwezig. Enkel indien dit past binnen de policy van het bedrijf, kan de student max. 1 dag/week telewerken. Minimum 3 dagen per week op kantoor is de vereiste.

 

  1. De student presteert gedurende zijn stage minimum 44 werkdagen (4 dagen per week stage, gedurende 11 weken), m.u.v. eventuele feestdagen.

 

  1. De student meldt zo snel mogelijk en minstens 24 uur op voorhand een (tijdelijke) wijziging in standplaats of afwijking van de werkuren/werkdagen aan de stagecoördinatie.

 

  1. Bij afwezigheid wegens ziekte moet de student onmiddellijk de stagegever inlichten. Daarnaast wordt binnen de 24u een ziektebriefje (kan digitaal) bezorgd aan de stagecoördinatie. De stagecoördinatie kan eisen om ziektedagen in te halen. Ziekteattesten uitgeschreven omwille van niet-urgente ingrepen worden niet aanvaard, deze dienen buiten de werkuren te worden ingepland.

 

 

[1] De  student dient er zelf over te waken dat de vakken die hij/zij overweegt te combineren met de stage, geen niet-periode gebonden evaluatie bevatten, noch verplichte aanwezigheid vereisen. Daartoe dienen zij de studiefiches op voorhand te controleren.