Internet in de homes

Alle wooneenheden beschikken over een snelle internetaansluiting (Studenten Internet).

Er zijn twee mogelijkheden om verbinding te maken met Studenten Internet: Bekabeld & Wifi

Bekabeld

Niet alle aansluitpunten zijn verbonden met het internet, probeer dus zeker eerst elk aansluitpunt!

Verbind jouw toestel met een UTP-kabel in het aansluitpunt (UPT-kabel is niet voorzien), of indien beschikbaar op jouw kamer, met een van de vrije aansluitpunten onderaan het Studenten Internet toestel (zonder daarbij dit SI-toestel los te koppelen!).

Je toestel IP-instellingen dienen op DHCP (automatisch IP-adres & automatisch DNS verkrijgen) ingesteld te staan (dit is meestal standaard het geval).

Zorg ervoor dat je UTP-kabel steeds goed vastzit en je een ‘klik’ hoort dankzij het aanwezige clipje. Vervang je UTP-kabel indien je geen clipje meer hebt!

Na het connecteren kan je vervolgens surfen naar https://hotspot.studenteninternet.be

• Log in met je UGent-accountgegevens, die je kreeg bij inschrijving, waarbij je gebruikersnaam eindigt op @ugent.be
  • Het is daarbij belangrijk dat je UGent-gebruikersnaam nog actief is en steeds eindigt op @ugent.be anders zal het inloggen niet werken.

OPGELET: het is geenszins de bedoeling dat je betaalt voor een account: iedere homebewoner kan via de eduroam-gegevens inloggen, zowel bekabeld als via wifi

Wifi

Homes Groningen, Uppsala, Göttingen, Canterbury en Heymans:

• Verbind jouw toestel met wifi-naam: eduroam
  • Log in met je UGent-accountgegevens, waarbij je gebruikersnaam eindigt op @ugent.be
    • Op Android: anonieme identiteit: leeglaten
    • Accepteer eenmalig het certificaat als hierom wordt gevraagd
  • Home Heymans: wifi enkel beschikbaar in het woongedeelte. Maak voor een optimale connectie steeds gebruik van de bekabelde-verbinding!

Homes Astrid, Bertha, Boudewijn, Fabiola en Vermeylen

• Verbind jouw toestel met een wifi-netwerk van studenteninternet
  • Surf naar de landingspagina van de hotspot: studenteninternet.be
  • Gebruik je voucher als betaaloptie op studenteninternet.be om een account aan te maken

Meer informatie of problemen met je internetverbinding?

Let op: het gebruik is verbonden aan enkele huisregels!

• Het gebruik van internet is onderhevig aan permanent netwerktoezicht door een automatisch computersysteem, dit om een correcte werking en eerlijk gebruik van de diensten te garanderen.
  • Op het gebruik van internet vanuit de homes gelden er bandbreedtebeperkingen per gebruiker en per maand, te tellen vanaf de 1e dag van elke maand.
    Er is een Onbeperkt Fair-Use gebruik van 200GB (200GB = Totaal = Download + Upload).
    Verbruik tot 200GB is steeds gegarandeerd. Bij het bereiken van deze individuele maandlimiet kan je persoonlijke internet snelheid daarbij automatisch tijdelijk vertraagd worden tot de start van een nieuwe maandtelling of kan er je gevraagd worden je verbruik te matigen wanneer dat nodig is om de kwaliteit van het netwerk voor iedereen te garanderen.
    Het maandelijkse fair-use volume is meer dan voldoende om vlot je studiewerk te verrichten en daarbovenop nog diensten zoals Netflix (op medium kwaliteit) of Spotify te gebruiken.
  • Enkel gebruik van toestellen zoals laptop, gsm en tablet, voorzien van de nodige updates en antivirus kunnen officieel op het netwerk aangesloten worden. Andere toestellen zoals Wifi-printers, Smart-TV’s, Apple TV's, Chromecast’s en spelconsoles kunnen in bepaalde omstandigheden wel werken, maar worden daarbij officieel niet door de helpdesk ondersteund.
  • De access point mogen niet uitgetrokken worden. Het witte kabeltje moet m.a.w. ten alle tijde blijven zitten op de door ons geselecteerde keystone in de muur en poort 1 van de access point.
  • Elke gebruiker is individueel zelf verantwoordelijk voor het gebruik van internet en het correct functioneren en onderhouden van zijn eigen toestellen (laptop, gsm, tablet), inclusief het voorzien van de nodige updates en antivirus beveiliging.
  • Het is niet toegestaan om eigen (draadloze) routers, access points, switches of hubs te installeren, of om “Internetverbinding delen” / “internet bridge” op te zetten
  • Het is niet toegestaan om je UGent-accountgegevens te delen met anderen.
    Meer informatie: https://helpdesk.ugent.be/security/accountsec.php
  • Het is niet toegestaan de op bepaalde plaatsen geïnstalleerde Studenten Internet apparatuur los te koppelen van het netwerk muuraansluitpunt, te verplaatsen, af te dekken met een doek of plakband, of te verbergen achter een kast. Het geïnstalleerde materiaal dient als een goede huisvader behandeld te worden.
  • Het is niet toegestaan het internet te gebruiken voor niet-wettelijke/illegale activiteiten, eigen servers op te zetten voor derden of het downloaden/uploaden van intellectueel beschermde inhoud.
  • De snelheid van het internet wordt bepaald door de (wifi-)mogelijkheden van jouw toestel, de drukte op het internet en andere technische factoren waarop UGent/Studenten Internet geen invloed hebben. De geadverteerde maximum snelheid kan bij normale omstandigheden steeds gehaald worden mits gebruik van een bekabelde netwerkaansluiting.
  • Bij misbruik en/of niet opvolgen van de huisregels, kan UGent/Studenten Internet de toegang tot internet tijdelijk of permanent blokkeren.